Regiony Plutona z oficjalnymi nazwami

Do tej pory zarówno naukowcy jak i opinia publiczna posługiwali się kilkunastoma nieformalnymi nazwami regionów Plutona opisującymi łańcuchy górskie, doliny, równiny czy kratery, które dostrzeżono na zdjęciach przesłanych przez sondę New Horizons. Po dwóch latach od przelotu sondy nad Plutonem pierwsze nazwy poszczególnych cech geologicznych tej planety karłowatej zostały oficjalnie zaakceptowane przez Międzynarodową Unię Astronomiczną.

Nieoficjalne jak dotąd nazwy cech powierzchni Plutona zostały wybrane przez grupę naukowców pracujących nad projektem NASA New Horizons po dostarczeniu danych zebranych przez sondę podczas jej przelotu nad Plutonem w 2015 roku. Międzynarodowa Unia Astronomiczna  (ang. IAU, International Astronomical Union) oficjalnie zaakceptowała wszystkie 14 nazw przedłożonych przez grupę New Horizons oraz tych wybranych w trakcie projektu “Nasz Pluton”.

“Nasz Pluton” była kampanią NASA przeprowadzoną w 2015 roku przez grupę misji New Horizons w połączeniu z Międzynarodową Unią Astronomiczną i SETI Institute (ang. Search for Extraterrestrial Intelligence), w trakcie której publicznie wybierano i głosowano na nazwy regionów Plutona. Wiele z wybranych tam nazw nawiązywało bezpośrednio do mitologicznych zaświatów, podążając za konwencją nazwy samej planety – Plutona – rzymskiego boga świata podziemnego.

“Zaakceptowana nomenklatura oddaje hołd wielu osobom oraz misjom kosmicznym, które utorowały drogę ku historycznym odkryciom Plutona i Pasa Kuipera, najdalszym światom, które dotąd poznaliśmy” – mówi Alan Stern z misji New Horizons. Wybrane nazwy mają uhonorować pionierów w swoich obszarach, astronomów, szczególnie tych związanych z Plutonem i Pasem Kuipera, a także nowatorskie misje kosmiczne oraz miejsca i postaci ze światów podziemnych mitologii różnych kultur.

Najsłynniejsze region – “serce” Plutona (oficjalnie Tombaugh Regio) zostało nazwane na cześć amerykańskiego astronoma Clyda Tombaugha, który odkrył tą planetę karłowatą w 1930 roku. Dla uhonorowania 11-letniej Veneti Burney, która zaproponowała nazwę Plutona, jej nazwisko nosi teraz jeden z jego kraterów. Sputnik Planitia, rozległa równina, została nazwana na cześć pierwszego satelity wystrzelonego przez Związek Radziecki w 1957 roku, a Voyager Terra – misji NASA, które jako pierwsze odwiedziły wszystkie 4 planety-olbrzymy. Wśród nazw związanych z mitologią pojawiają się takie jak Sleipnir Fossa (mitologia nordycka), Adlivun Cavus (mitologia inuicka) czy Tartarus Dorsa (mitologia grecka).

Na zdjęciu: zestawienie oficjalnych nazw cech geologicznych Plutona oznczone na zdjęciu zrobionym przez sondę New Horizons. Źródło: NASA.