Rodzinne zdjęcie teleskopów w Obserwatorium La Silla

Europejskie Obserwatorium Południowe (ESO) zamieściło jako zdjęcie tygodnia ciekawą panoramę Obserwatorium La Silla. Na fotografii widać na horyzoncie w jednym ciągu wszystkie kopuły teleskopów pracujących w tej placówce.

Zdjęcie określowo jako rodzinną fotkę nowoczesnej techniki. Na obrazie widzimy panoramę na górę La Silla, na której znajduje się obserwatorium astronomiczne należące do ESO. Wzdłuż góry wije się droga dojazdowa, a obok niej widoczne są kopuły teleskopów i budynki techniczne, wszystko znajduje się na krawędzi wzniesienia.

Najbardziej po lewej znajduje się kopuła 3,6-metrowego teleskopu ESO, w którym pracuje spektrograf HARPS, którym odkryto wiele planet pozasłonecznych. Służy od do uzyskiwania bardzo dokładnych widm gwiazd.

Na przylegającym po prawej stronie wzniesieniu widoczny jest Teleskop Nowej Technologii (NTT), który również ma 3,6 metra średnicy. Instrument ten służyłdo testowania róznych technologii, które obecnie są standardowym wyposażeniem największych teleskopów świata. W szczegolności był pionierem optyki aktywnej.

Panoramę tę warto porównać ze zdjęciami pokazującymi Obserwatorium La Silla z zupełnie innej perspektywy, wybranym na Zdjęcie Tygodnia ESO w 2015 r. Poniżej prezentujemy obie fotografie.

Rodzinny portret teleskopów w Obserwatorium La Silla. Źródło: ESO/A. Tudorică

Wieczorna panorama Obserwatorium La Silla. Źródło: ESO/B. Tafreshi (twanight.org).