Rosetta spojrzała na kometę - cel swojej misji

Kometa 67P/Churymov-Gerasimenko w obiektywie sondy Rosetta
Europejska sonda Rosetta przeprowadza testy instrumentów naukowych przed zbliżeniem do komety, które ma nastąpić w sierpniu 2014 r.. W ich ramach kilka dni temu sfotografowała kometę za pomocą dwóch kamer. Europejska Agencja Kosmiczna (ESA) opublikowała te zdjęcia.

Są to pierwsze zdjęcia komety 67P/Churyumov–Gerasimenko wykonane przez Rosette po wybudzeniu z hibernacji (co miało miejsce w styczniu). Zdjęcia wykonano 20 i 21 marca za pomocą instrumentu OSIRIS (Optical, Spectroscopic and Infrared Remote Imaging System), który dysponuje dwoma kamerami: o szerokim i wąskim polu widzenia. Jest to początek sześciotygodniowych testów wszystkich 11 instrumentów naukowych znajdujących się na pokładzie sondy.

W momencie wykonywania zdjęć odległość sondy od komety wynosiła około 5 milionów kilometrów. To wciąż na tyle dużo, że kometa jest widoczna na zdjęciach jako piksel. jednak w miarę zbliżania do celu wielkość komety w polu widzenia kamer będzie rosnąć. Gdy obraz komety będzie zajmować 2000 pikseli, będzie to odpowiadać rozdzielczości 2 metrów na piksel.

Podróż sondy Rosetta trwa już 10 lat. Do komety 67P/Churyumov–Gerasimenko ma dotrzeć w sierpniu 2014 r. W maju planowana jest seria manewrów korekcyjnych orbity, tak aby prędkość sondy względem komety zmalała do 1 m/s oraz aby sonda zbliżyła się w sierpniu do komety na dystans 100 kilometrów. Gdyby manewrów nie wykonywać, to w punkcie docelowym względna prędkość obu ciał by wyniosła 800 m/s, a odległość wyniosłaby 50 tysięcy kilometrów.

Misja Rosetta jest prowadzona przez Europejskiej Agencję Kosmiczną (ESA). W projekcie współpracują polscy naukowcy.  Celem jest dokładne zbadanie powierzchni komety, jej geologii, grawitacji, masy, kształtu, wydzielanych gazów, najbliższego otoczenia jądra, a nawet struktury wewnętrznej. Planowane jest także lądowanie na jądrze komety

Rosetta jest misją Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA). W projekcie uczestniczą polscy naukowcy.

Na zdjęciu powyżej:
Zdjęcie komety 67P/Churymov-Gerasimenko wykonane kamerą sondy Rosetta z odległości 5 milionów kilometrów od obiektu. Fotografię wykonano 21 marca 2014 r. Źródło: ESA © 2014 MPS for OSIRIS-Team MPS/UPD/LAM/IAA/SSO/INTA/UPM/DASP/IDA.

Kometa 67P/Churymov-Gerasimenko w obiektywie sondy Rosetta

Zdjęcie komety 67P/Churymov-Gerasimenko wykonane szerokokątną kamerą sondy Rosetta z odległości 5 milionów kilometrów od obiektu. Fotografię wykonano 20 marca 2014 r. Źródło: ESA © 2014 MPS for OSIRIS-Team MPS/UPD/LAM/IAA/SSO/INTA/UPM/DASP/IDA.