Rozpoczęła się renowacja teleskopu, którym odkryto Plutona

Pluton został odkryty w 1930 roku. Teleskop, którym tego dokonano, to obecnie zabytkowy instrument przyciągający bardzo wielu turystów do Obserwatorium Lowella (USA). Rozpoczęły się prace renowacyjne teleskopu i jego kopuły.

Teleskop został skonstruowany pod koniec lat dwudziestych ubiegłego wieku. Miał służyć m.in. do poszukiwań Planety X. W roku 1930 Clyde Tombaugh odkrył przy jego pomocy Plutona, przez kilkadziesiąt lat uznawanego powszechnie za dziewiątą planetę Układu Słonecznego, a od 2006 roku "zdegradowanego" przez Międzynarodową Unię Astronomiczną do klasy obiektów zwanych planetami karłowatymi. Teleskop służył astronomom także do badań komet, planetoid i pomiarów ruchów własnych gwiazd.

13-calowy instrument (33 cm) jest astrografem, czyli był przeznaczony do wykonywania zdjęć obiektów na niebie. Instrument wyprodukowała firma Alvan Clark and Sons z Cambridge, Massachusetts. Kopułę dla teleskopu zaprojektowano i wykonano w latach 1928-1929. Wykonał ją Stanley Sykes, opierając się na planach swojego brata Godfrey przygotowanych dla kopuły teleskopu 24-calowego, zbudowanej w 1896 roku.

Teleskop jest obecnie zabytkiem i atrakcją turystyczną. W roku 2016 odwiedziło go 100 tysięcy osób.

Obserwatorium Lowella poinformowało, iż 12 stycznia 2017 r. rozpoczęła się renowacja teleskopu i kopuły. Prace potrwają przez rok. Teleskop zostanie wymontowany z kopuły. Niektóre jego elementy zużyły się lub wymagają wyczyszczenia (mechanizm kontrolny, pojemnik na płyty fotograficzne i inne akcesoria). Z kolei drewniana kopuła zgniła w niektórych miejscach.

Koszty renowacji wyniosą 155 tysięcy dolarów. Środki uzyskano dzięki darowiznom oraz grantowi od Crystal Trust.

Źródło: Lowell Observatory

Teleskop, którym w 1930 roku odkryto Plutona. Źródło: Obserwatorium Lowella.