SatRevolution: nowy kontrakt na wyniesienie w kosmos Światowida

SatRevolution, wrocławska spółka opracowująca rozwiązania z zakresu technologii kosmicznych, podpisała właśnie kontrakt z amerykańską firmą NanoRacks. Firma ta wyniesie w kosmos Światowida - pierwszego polskiego komercyjnego satelitę. Operację zaplanowano na jesień 2018.

Umieszczenie pierwszego komercyjnego satelity w przestrzeni pozaziemskiej to kolejny krok w kierunku rozwoju polskiego rynku kosmicznego. Wyniesienie na orbitę dwóch takich satelitów planowane jest na koniec III kwartału 2018 roku - zadania tego podjęła się amerykańska firma NanoRacks, z którą SatRevolution podpisała już stosowną umowę. Firma ta ma na swym koncie nie tylko wyniesienie w kosmos największej liczby satelitów typu CubeSat, ale również własne laboratorium badawcze na pokładzie stacji kosmicznej ISS oraz rozbudowane plany jej przyszłej modernizacji we współpracy z NASA.

Satelity o nazwach Światowid i Rusałka zostaną wyniesione w przestrzeń kosmiczną wspólnie, w jednej wyrzutni typu P-POD. Wystrzelenie nastąpi jednocześnie z Międzynarodowej Stacji Kosmicznej, a zatem wysokość, na jakiej ostatecznie znajdą się satelity, będzie wynosiła około 375 km. Do operacji użyta zostanie rakieta Antares 230, która poza wynoszeniem satelitów będzie miała za zadanie dostarczyć zaopatrzenie astronautom znajdującym się na ISS. Wystartuje ona z Wallops Island w amerykańskim stanie Virginia. Wartość całego projektu szacuje się dziś na 3 mln zł.

Maksymalna waga ładunku, jaki na swym pokładzie może zabrać w kosmos rakieta Antares 230, to 7 ton. We wrześniu 2018 ciężar ten wyniesie nieco ponad 3 tony. Rakieta wyleci na niską orbitę okołoziemską po czym zacumuje do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. Następnie cały ekwipunek wraz ze Światowidem i Rusałką zostanie rozładowany z modułu transportowego.

Warto dodać, że Światowid będzie pierwszym prywatnym satelitą komercyjnym w Polsce. Został on stworzony z myślą o zaawansowanych badaniach promieniowania kosmicznego oraz zakłóceń elektromagnetycznych. Ma kształt niewielkiego prostopadłościanu, jego maksymalna waga wynosi 2 kg, a wszystkie elementy zostały wykonanie w technologii druku 3D. Wyposażenie satelity to m. in. zaawansowany system otwierania paneli fotowoltaicznych, czujniki pozwalające na badanie przestrzeni kosmicznej oraz wysuwany uchwyt kamery wraz z obiektywem.

Źródło: SatRevolutions

Zdjęcie: system Small Satellite Orbital Deployer (SSOD), tu z automatycznym wysięgnikim, sfotografowany przez załogę 38 misji Międzynarodowej Stacji Kosmicznej ISS podczas umieszczania na orbicie Ziemi kilku satelitów CubeSat firmy NanoRacks (11 lutego 2014).