Sojuz MS-07 z trójką astronautów już na orbicie

Rakieta Sojuz wyniosła dziś rano na orbitę trójkę astronautów, która spędzi najbliższe pół roku na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej.

Dowódcą lotu był Anton Szkaplerow (Rosja). Razem z Norishige Kanai (Japonia) i Scottem Tingle (USA) wystartowali w kapsule Sojuz MS-07 na szczycie rakiety Sojuz FG o 8:21 czasu polskiego ze stanowiska startowego 1/5 w kosmodromie Bajkonur. Do stacji dotrą po manewrach zbliżeniowych we wtorek.

Załoga misji Sojuz MS-07

Anton Szkaplerow (Rosja) - dowódca statku, weteran, który spędził już na orbicie 365 dni podczas dwóch lotów do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej w ramach Ekspedycji 29/30 w 2011 roku i Ekspedycji 42/43 w 2014. Szkaplerow ma 45 lat i przed dołączeniem do korpusu kosmonautów służył w Siłach Powietrznych Federacji Rosyjskiej.

Scott Tingle (USA) - drugi pilot statku, pierwszy lot kosmiczny. Tingle był pilotem testowym amerykańskiej marynarki. Ma 52 lata i do końca 2009 roku kiedy został przyjęty do korpusu astronautów wylatał 4 500 godzin w 50 różnych samolotach.

Norishige Kanai (Japonia) - najmłodszy japoński astronauta, mający 40 lat. Został przyjęty do korpusu astronautycznego Japońskiej Agencji Kosmicznej w 2009 roku jako jeden z trzech wybranych spośród prawie 1000 aplikacji. Kanai służył jako medyk w japońskim wojsku przed wyborem na astronautę.

Relacja ze startu

Rakieta wystartowała bez problemów o 8:21 polskiego czasu. Cztery rakiety pomocnicze z silnikami RD-107A działały przez minutę i 58 sekund. Zostały odrzucone od razu po wypaleniu na wysokości 48 km.

Dolny stopień rakiety pracował jeszcze potem przez niecałe 3 minuty. Następnie został odrzucony i kontrolę nad rakietą przejął ostatni stopień wyposażony w pojedynczy silnik RD-0110. 8 minut i 45 sekund po starcie zakończyła się jego praca i rakieta znalazła się z kapsułą na wstępnej orbicie.

Statek Sojuz prawidłowo rozłożył panele słoneczne. Teraz na najbliższych orbitach odbędą się pierwsze odpalenia ustawiające spotkanie z Międzynarodową Stacją Kosmiczną. Dokowanie z Międzynarodową Stacją Kosmiczną powinno nastąpić we wtorek o 9:43 polskiego czasu.

Więcej o Międzynarodowej Stacji Kosmicznej w naszym cyklu aktualności

Źródło: NASA/SF101

Na zdjęciu: Astronauci Ekspedycji 54 startujący w kapsule Sojuz MS-07 na szczycie rakiety Sojuz z kosmodromu Bajkonur w Kazachstanie. Źródło: NASA/Joel Kowsky.