Sojuz wynosi astronautów w podróż do ISS

Rosyjska rakieta Sojuz FG wystartowała z trzyosobową załogą z kosmodromu Bajkonur w Kazachstanie. Astronauci już za kilka godzin przycumują do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej, rozpoczynając prawie 5-miesięczną misję.

Rakieta wystartowała w piątek o 17:41 polskiego czasu. Bezpiecznie wyniosła kapsułę Sojuz MS-05 na wstępną orbitę. Stąd statek po pięciu odpaleniach swojego napędu zbliży się i zadokuje do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. Kapsuła ma przycumować około północy czasu polskiego.

Dowódcą lotu jest Sergiej Riażański, Rosjanin z wykształceniem biochemicznym, dla którego będzie to druga podróż w kosmos (spędził wcześniej 166 dni na ISS jako członek ekspedycji 37/38). Po jego lewej stronie usiadł astronauta amerykański Randy Bresnik, który może pochwalić się karierą lotniczą w Marynarce Wojennej USA oraz 11-dniowym pobytem na orbicie podczas misji wahadłowca Atlantis w 2009 roku. Bresnik we wrześniu zostanie dowódcą ISS, kierując pracami 53. Ekspedycji. Najbardziej doświadczony z trójki jest Włoch Paolo Naspoli, który w dwóch misjach (jedna wahadłowcem Discovery w 2007 roku, druga - długi pobyt na ISS w 2010 i 2011 roku) zgromadził 174 dni w przestrzeni kosmicznej.

Trójka dołączy do przebywających na stacji: dowódcy 52. Ekspedycji Fiodora Juriczkina z Rosji i dwójki Amerykanów: Peggy Whitson i Jacka Fischera, którzy opuszczą kompleks orbitalny 2 września.

Był to 46. start orbitalny w tym roku, z czego drugi załogowy (pierwszy - Sojuz MS-04 odbył się 20 kwietnia). Rosja zakończyła powodzeniem swój 10. start rakietowy. Jest tym samym na drugim miejscu spośród państw wysyłających rakiety (za USA z 14 startami na koncie). Najbliższy potwierdzony start odbędzie się z Gujany Francuskiej. Lekka rakieta Vega wyniesie wtedy satelitę szpiegowskiego Włoch i francusko-izraelskiego satelitę obserwacyjnego.

Konta społecznościowe astronautów:

Paolo Nespoli - Facebook, Twitter

Randy Bresnik - Facebook, Instagram

Sergiej Riażański - Twitter, Instagram

Źródło: SFN/NASA

Na zdjęciu: Startujący Sojuz FG z kapsułą Sojuz MS-05 z trzema astronautami na pokładzie. Źródło: NASA.