Sojuz wynosi na orbitę 73 satelity

Rosyjska rakieta Sojuz 2.1a wystartowała w piątek z kosmodromu Bajkonur wynosząc 73 satelity na trzy różne płaszczyzny orbitalne. Wśród wyniesionych satelitów znajduje się rosyjski statek lokalizujący pożary, 48 satelitów standardu CubeSat dla floty satelitów obserwacji Ziemi firmy Planet i 8 nanosatelitów sieci pogodowej Spire Global.

Rakieta wzniosła się o 8:36 polskiego czasu w piątek. Niecałe dwie minuty po starcie odrzucone zostały boczne rakiety pomocnicze. Chwilę później swoją pracę zakończył główny dolny stopień. Trzeci stopień rakiety działał przez następne kilka minut. W końcu swoje pierwsze odpalenie wykonał stopień Fregat. Ten odpalał aż 7 razy. Rakieta wypuściła najpierw satelitę obserwacyjnego Rosji, później na wyższej orbicie kolejne 24 satelity i na końcu 48 satelitów firmy Planet z San Francisco.

O ładunkach

Największym ładunkiem misji był Kanopus-V-IK – rosyjski satelita państwowy, wyposażony w kamery, które mają wspomóc działania ratunkowe i koordynacyjne podczas pożarów i innych katastrof oraz wspomóc rolników i naukowców. Ładunek waży około 500 kg.

Firma Planet wysłała w tej misji najwięcej swoich ładunków. Do zlokalizowanej w San Francisco firmy posiadającej już imponującą flotyllę ponad 100 satelitów na orbicie, dołączyło kolejne 48 satelitów Dove, które będą dostarczać obrazy Ziemi w kosmosu.

8 satelitów wyniesionych przez Sojuza należy do Spire - kolejnej firmy z San Francisco. Seria satelitów nazywa się Lemur i jest standardu CubeSat. Lemury mają przy pomocy pomiarów sygnałów GPS odbitego od ziemskiej atmosfery mierzyć profile temperaturowe i wilgotnościowe Ziemi pomagając synoptykom w przeiwdywaniu pogody.

Konkurent firmy Spire – GeoOptics z Pasadeny wysłał kolejne trzy satelity swojej serii CICERO, które w ten sam sposób pomagają w komercyjnej meteorologii.

Kolejne dwa satelity należą do amerykańskiej firmy Astro Digital, która buduje własną flotę satelitów obserwacyjnych. Pierwsze dwa, ważące 10 kg statki to Corvus-BC1 i Corvus-BC2. Zostały one wyposażone w szerokokątną optykę rejestrującą obraz w pasmach światła widzialnego i podczerwonego.

Kolejnym wysłanym satelitą był NanoACE – eksperymentalny CubeSat kolejnej firmy kalifornijskiej Tyvak. Minisatelita będzie testował na orbicie systemy kontroli położenia, przetwarzania danych, nawigacji oraz oprogramowanie i kamery na światło widzialne i podczerwień.

Studenci z Niemiec zbudowali dwa satelity na piątkowy start Sojuza. Jeden z nich to dosyć duży, ważący 120 kg statek noszący nazwę Flying Laptop. Podczas planowanej dwuletniej misji satelita ma dać studentom doświadczenie w operacji misją kosmiczną. Satelita będzie wykonywał zdjęcia Ziemi i jej bliskich asteroid. Będzie można także testować na nim wydajność rekonfigurowalnego komputera pokładowego. Oprócz tego satelita został wyposażony w łącze komunikacji w podczerwieni z bazą naziemną na terenie Niemiec.

Drugi niemiecki satelita to TechnoSat, który przetestuje nowe komponenty przeznaczone dla nanosatelitów. Statek waży około 20 kg i jest wyposażony w kamerę, system kontroli reakcyjnej, szukacz gwiazd, nadajnik oraz odblask laserowy.

Oprócz wymienionych wyżej satelitów na orbitę trafiły:

• dwa norweskie satelity Norsat śledzące ruch morski
  • japoński satelita WNISAT 1R wybudowany w Japonii – będzie obserwował lodowce arktyczne, tajfuny oraz popioły wulkaniczne
  • dwa rosyjskie cubesaty obserwacji Ziemi
  • trzy cubesaty wybudowane przez rosyjskie uniwersytety – jeden z nich ma szanse stać się jaśniejszym niż ISS obiektem na niebie. Mayak to satelita wybudowany na Politechnice Moskiewskiej, który na orbicie rozłoży 6-metrowy żagiel, zbudowany z metalicznej folii mającej odbijać promienie słoneczne

Był to 42. udany start rakiety orbitalnej w tym roku. Był to też jednocześnie 9. start rakiety rosyjskiej (przegrywa tylko z USA – 14 startów). Co ciekawe bez rakiety Falcon 9 USA byłoby w tym rankingu na równi z Indiami (4 starty). Dziś ma się prawdopodobnie odbyć kolejny start. Z kosmodromu Xichang w Chinach poleci Długi Marsz 3C z parą satelitów nawigacji satelitarnej Beidou.

Źródło: SFN/Roskosmos

Na zdjęciu: Startujący 14 lipca 2017 roku Sojuz 2.1a z 73 satelitami na pokładzie.