Sonda Cassini przysłała zdjęcia Hyperiona z bliska

NASA zaprezentowała w internecie najnowsze zdjęcia Hyperiona, jednego z księżyców Saturna. Fotografie przedstawiają powierzchnię tego obiektu wykonane podczas ostatniego bliskiego przelotu koło Hyperiona w dniu 31 maja 2015 r.

Przelot był ostatnim bliskim spotkaniem sondy Cassini z Hyperionem. Minęła go w odległości 34 tysięcy kilometrów. Nie jest to rekordowe zbliżenie do tego księżyca, bowiem w 2005 roku odległość pomiędzy sondą, a Hyperionem wyniosła jedynie 505 kilometrów.

Hyperion, którego nazwa wywodzi się od imienia jednego z tytanów w mitologii greckiej, jest księżycem Saturna odkrytym w 1848 roku przez W.C. Bonda, G.P. Bonda i W. Lassella. Jego charakterystyczną cechą jest nieregularny kształt przypominający nieco ziemniaka. Uważa się, że w jest to księżyc lodowy. Jego gęstość wynosi zaledwie połowę gęstości wody, więc zapewne jest mocno porowaty. Według przypuszczeń naukowców, Hyperion może być pozostałością po rozpadzie większego obiektu na fragmenty.

Sonda Cassini powoli zmierza do końcowego etapu swojej misji. W tym roku nastąpi jeszcze kilka bliskich przelotów w pobliżu innych księżyców Saturna, w potem sonda wyleci poza płaszczyznę równikową planety i rozpocznie trwającą rok podróż przed końcowym finałem. Na zakończenie misji będzie w roku 2017 wlatywać w przestrzeń pomiędzy Saturnem, a jego pierścieniami.

Projekt Cassini-Huygens jest realizowany we współpracy pomiędzy NASA, Europejską Agencją Kosmiczną (ESA) oraz Włoską Agencją Kosmiczną. Z Ziemi sond Cassini została wystrzelona w 1997 roku, a w 2004 roku dotarła do Saturna i do tamtej pory bada planetę, jej księżyce i pierścienie.

Źródło: NASA / JPL

Zdjęcie powierzchni Hyperiona wykonane 31.05.2015 r. przez sondę Cassini z odległości 38 tysięcy kilometrów. Źródło: NASA/JPL-Caltech/Space Science Institute.