Sonda Hayabusa2 po raz trzeci zbliża się do powierzchni Ryugu

Zespół misji sondy Hayabusa2 przeprowadził kolejne udane zbliżenie do asteroidy w celu przygotowań operacji lądowania i pobrania z niej materiału. Zapraszamy na podsumowanie ostatnich działań w ramach japońskiej misji.

O misji

Hayabusa2 to japońska misja do asteroidy klasy C nazwanej Ryugu. Obiekt ten jest bogaty w wodne i organiczne związki i może wiele powiedzieć o ewolucji naszego Układu Słonecznego.

Sonda wystartowała w grudniu 2014 roku, do asteroidy dotarła 27 czerwca 2018 roku. Od tego czasu zdążyła już wypuścić na powierzchnię 3 łaziki: parę niewielkich skoczków MINERVA-IIA oraz niemiecko-francuski lądownik MASCOT.

Próbnik spędzi w pobliżu asteroidy około półtora roku. Sonda pobierze też w 2019 roku z Ryugu materiał skalny, który w 2020 roku wróci w kapsule powrotnej na Ziemię.

Przeczytaj też: Relacja z lądowania instrumentu MASCOT na powierzchni asteroidy Ryugu

Zobacz też: Zdjęcia z powierzchni Ryugu, wykonane przez lądowniki MINERVAII-A

Przygotowania do lądowania

Trzecia operacja przeglądu potencjalnych miejsc lądowań (operacja TD1-R3) została przeprowadzona w dniach 23-25 października 2018 roku. Celem zejścia na niską wysokość nad powierzchnię Ryugu było dalsze fotografowanie potencjalnego miejsca lądowania, jak również test nawigacji statku za pomocą danych z laserowego urządzenia LRF. Na powierzchnię asteroidy wypuszczono też jeden z pięciu odbijających światło markerów i przetestowano jego zdalne śledzenie optyczne przez statek.

Operacja przebiegła prawidłowo. Sonda najpierw opadała w kontrolowany sposób ze swojej pozycji wyjściowej na wysokości 20 km. Następnie od wysokości około 40 m przeszła na nawigację z użyciem instrumentu LRF. Poniżej 20 m nad powierzchnią statek wypuścił pierwszy marker TM, następnie pozostał na wysokości 20 m skąd wykonywał śledzenie opadającego na powierzchnię markera. Później sonda powróciła do swojej bazowej pozycji na wysokości 20 km nad powierzchnią.

Najdokładniejsze zdjęcie Ryugu wykonane do tej pory przez sondę

Powierzchnia Ryugu sfotografowana przez sondę Hayabusa2 z wysokości około 42 m. Jest to do tej pory najdokładniejsze zdjęcię wykonane przez kamerę teleskopową ONC-T na sondzie. Źródło: JAXA, University of Tokyo, Kochi University, Rikkyo University, Nagoya University, Chiba Institute of Technology, Meiji University, University of Aizu, AIST.

Jak przyznają naukowcy największą trudnością misji jest znalezienie lądowiska odpowiadającego wymaganiom inżynieryjnym. Naukowcy chcą też jednocześnie znaleźć miejsce posiadające regolit - drobny materiał skalny, możliwy do pobrania przez sondę. Ryugu nie posiada takiego materiału w dużej ilości.

Naukowcy misji przedstawili także ostatnio najdokładniejsze uzyskane do tej pory przez statek zdjęcie. 15 października podczas operacji zbliżenia do Ryugu na odległość 22,3 m od powierzchni, sondzie udało wykonać się obraz kamerą ONC-T z rozdzielczością 4,6 mm/piksel. Na fotografii wyraźnie widać kamyki o średnicach 2-3 cm.

Zespół misji pochwalił się także pierwszymi wynikami badań asteroidy za pomocą wysokościomierza laserowego LIDAR. Na fotografii widać większość ukształtowania powierzchni Ryugu.

Model ukształtowania powierzchni Ryugu, wykonany na bazie danych z instrumentu LIDAR na sondzie. Źródło: National Astronomical Observatory of Japan (NAOJ), JAXA, Chiba Institute of Technology, University of Aizu, Nihon University, Osaka University.

W najbliższym czasie nastąpi przerwa w operacji sondy. Inżynierowie nie będą mogli się z nią kontaktować z powodu koniunkcji asteroidy ze Słońcem. W planach na początek 2019 roku są obserwacje Ryugu na średnich wysokościach (około 5 km), a później wreszcie operacja lądowania i pobrania próbek z obiektu.

Źródło: JAXA

Na zdjęciu: Asteroida Ryugu sfotografowana podczas operacji zbliżenia TD1-R3. Źródło: JAXA.