Sonda MAVEN weszła na orbitę marsjańską

Sonda MAVEN na orbicie marsjańskiej (wizja artysty)
Amerykańska sonda kosmiczna MAVEN weszła 22 września na orbitę wokół Marsa. Celem misji są badania górnej warstwy atmosfery planety, jej interakcji z wiatrem słonecznym oraz tempa utraty gazu w przestrzeń kosmiczną. Misja prowadzona jest przez NASA

Wejście na orbitę nastąpiło 22 września 2014 r. o godzinie 4.24 polskiego czasu. Manewr był sterowany autonomicznie przez komputery sondy, stosowne instrukcje zostały wcześniej przesłane z Ziemi. Po udanym wejściu na orbitę sonda potwierdziła swoją pozycję naziemnym stacjom NASA.

Przez najbliższe sześc tygodni potrwa testowanie sondy i jej instrumentów oraz dodatkowe manewry, po których ma znaleźć się na docelowej orbicie naukowej. Właściwa faza obserwacji naukowych została zaplanowana na rok czasu. Sonda MAVEN będzie badać skład chemiczny i strukturę atmosfery w jej górnych warstwach, utratę gazu w przestrzeń kosmiczną oraz oddziaływania z wiatrem słonecznym.

Co ciekawe, naukowcy chcą także eksperymentalnie sprawdzić w którym przebiega granica pomiędzy dolną, a górną warstwą atmosfery. W tym celu sonda dokona pięciokrotnie obniżenia swojej orbity, tak aby odległość od planety w najniższym punkcie orbity zmalała ze150 km do 125 km.

Cały projekt od pierwszego pomysłu na misję trwa już 11 lat. Natomiast od wystrzelenia z Ziemi 18 listopada 2013 r.  minęło około 10 miesięcy. Sonda pokonała trasę 771 milionów kilometrów.

Artystyczna wizja sondy MAVEN na orbicie wokół Marsa. Źródło: NASA.