Sonda OSIRIS-REx coraz bliżej asteroidy Bennu

Po niemal dwuletniej podróży, misja NASA do asteroidy z powrotem próbek na Ziemię zarejestrowała kamerą cel swojej podróży - asteroidę Bennu. 17 sierpnia rozpoczęto operacje związane z obserwacją asteroidy, choć statek i obiekt dzieli jeszcze dystans 2 milionów kilometrów.

2 miliony kilometrów jakie pozostały sondzie do zbliżenia to jednak nic w porównaniu do 2 miliardów kilometrów, które przebyła w przestrzeni kosmicznej od startu 8 września 2016 roku. Statek powinien dotrzeć do Bennu 3 grudnia. Teraz najbliższe miesiące zespół misji będzie poświęcał coraz dokładniejszym obserwacjom obiektu. Do czasu przylotu muszą być przygotowane przyszłe operacje na powierzchni, a naukowcy i inżynierowie muszą znać jakie jest otoczenie asteroidy.

Przeczytaj też: Pierwsza rysa na sondzie OSIRIS-REx

OSIRIS-REx to pierwsza misja NASA do pobliskiej asteroidy, która zbada jej powierzchnię i następnie pobierze próbkę skał, z którą wróci na Ziemię. Jest to trzecia sonda programu New Frontiers, który skupia średniej wielkości misje NASA o dużej wartości naukowej. OSIRIS-REx dołącza do grona rewolucyjnej misji New Horizons do Plutona, która teraz zwiedza rubieże Układu Słonecznego oraz orbitera Jowisza Juno.

Sonda OSIRIS-REx po dotarciu do Bennu, będzie ją zdalnie badać przez półtora roku. W lipcu 2020 roku pobierze z wybranego miejsca próbki, z którymi wyląduje na Ziemi we wrześniu 2023 roku.

Zanim to jednak nastąpi sondę czeka kilkumiesięczna podróż, w czasie której naukowcy będą analizować napływające dane z coraz dokładniejszym obrazem asteroidy. Statek został wyposażony w zestaw kamer, spektrometr termalny, spektrometr światła widzialnego i bliskiej podczerwieni, wysokościomierz laserowy oraz spektrometr promieniowania rentgenowskiego.

W trakcie najbliższych miesięcy zespół sondy będzie regularnie przeglądał bliskie otoczenie asteroidy i analizował światło odbijane od jej powierzchni. Do dotarcia do Bennu potrzebne będą jeszcze cztery manewry orbitalne, pierwszy już 1 października. Gdy cel podróży sondy stanie się większy w listopadzie, naukowcy będą mogli optycznie badać właściwości jego powierzchni.

Tuż po dotarciu do asteroidy, sonda wykona manewry w jej pobliżu, w celu wykonania mapy pola grawitacyjnego i dokładniejszego zapoznania się z jej powierzchnią.

To nie wszystkie atrakcje związane z badaniem asteroid. Przypomnijmy, że trwa japońska misja Hayabusa2 do asteroidy Ryugu. Wszystkie najważniejsze wydarzenia z nią związane relacjonujemy na portalu Urania.

Na zdjęciu: Pierwszy obraz asteroidy Bennu uzyskany przez sondę OSIRIS-REx 17 sierpnia 2018 roku. Obraz to zbitka zdjęć wykonanych kamerą PolyCam na przestrzeni godziny. Źródło: NASA/Goddard/University of Arizona.