Teleskop TESS zakończył już pierwszą serię poszukiwań egzoplanet

Kosmiczny Teleskop TESS zakończył 27-dniową obserwację pierwszego sektora nieba. Dane z poszukiwacza egzoplanet spłynęły już na Ziemię.

Po udanym starcie teleskopu w kwietniu 2018 roku, trafił on na docelową orbitę rezonansową względem Księżyca i po serii testów i kalibracji przystąpił do obserwacji naukowych. Obecnie statek skierował już swoją optykę na drugi sektor obserwacyjny. Część danych z kolejnej obserwacji została już też ściągnięta.

TESS to następca teleskopu Keplera, nowy poszukiwacz planet pozasłonecznych NASA. Teleskop odkryje tysiące egzoplanet. Podczas dwuletniej misji przeskanuje nasze kosmiczne sąsiedztwo - najbliższe gwiazdy, wokół której mogą krążyć obce światy. Wykorzysta technikę wyszukiwania tranzytów, w której szuka się okresowych spadków jasności gwiazdy, które świadczyć będą o przechodzących przez tarczę gwiazdy planetach. TESS podobnie jak misja Kosmicznego Teleskopu Keplera pokaże różnorodność egzoplanet w naszej Galaktyce.

Więcej o misji możecie przeczytać na naszej specjalnej stronie.

Czas na pierwsze analizy danych

Teraz dane ze światła gwiazd pierwszego sektora obserwacyjnego są analizowane przez algorytmy i zawodowych astronomów. W najbliższych miesiącach powinien też ruszyć specjalny serwis, za pomocą którego o ciekawych potencjalnych egzoplanetach dowiemy się od razu, przed oficjalnym uznaniem danego obiektu za kandydata na egzoplanetę.

Naukowcy chcą obecnie sprawdzić procesy analizy danych, podobne do tych stosowanych przy analizie danych z Kosmicznego Teleskopu Keplera. Należy odpowiedzieć na pytanie czy rzeczywiste dane z misji są dobrze rozpoznawane przez algorytm i wskazuje on z wysoką skutecznością planety krążące wokół innych gwiazd.

Pierwsza publiczna publikacja danych z teleskopu nastąpi po 6 miesiącach od startu obserwacji. Wówczas każdy będzie mógł ściągnąć krzywe światła z obserwowanych gwiazd z serwisu MAST.

Już teraz jednak naukowcy misji przekazali nam pierwszy “naukowy” obraz z teleskopu. Na pierwszym obrazie zarejestrowano pierwszy sektor obserwacyjny, na południowym niebie. Teleskop uzyskał obraz za pomocą wszystkich czterech kamer, w jaki jest wyposażony. Obraz wykonano podczas 30 minutowej ekspozycji 7 sierpnia 2018 roku.

O obrazie

Pierwsze zdjęcie naukowe teleskopu kosmicznego TESS. Źródło: NASA/MIT.

Czarne linie dzielą obraz między detektory CCD w kamerach teleskopu (są cztery takie kamery). Na zdjęciu widać zarówno Wielki Obłok Magellana jak i Mały Obłok Magellana, nad którym widać gromadę kulistą NGC 104. Dwie z uwiecznionych gwiazd: Beta Gruis i R Doradus są tak jasne, że saturują całą kolumnę pikseli w swoich detektorach (druga i czwarta kamera, licząc od góry).

Dwa lata obserwacji

Kosmiczny Teleskop TESS będzie monitorował 26 takich sektorów w ciągu swojej dwuletniej misji. Pokryje łącznie 85% nieba. W pierwszym roku obserwacji będziemy dzięki niemu szukać egzoplanet na południowym niebie.

Sektory pokrywane przez cztery kamery teleskopu TESS w ramach pierwszego sektora obserwacyjnego. Źródło: NASA.

Na zdjęciu tytułowym: Pierwsze zdjęcie naukowe teleskopu TESS. Źródło: NASA/MIT.