Tranzyt Merkurego widziany z Marsa

Agencja kosmiczna NASA pochwaliła się nietypowymi obserwacjami wykonanymi przez łazik Curiosity z powierzchni Marsa. Sonda zarejestrowała przejście Merkurego na tle tarczy Słońca.

Jest to pierwszy tranzyt planetarny na tle tarczy Słońca obserwowany z innej planety niż Ziemia, a także pierwsza fotografia Merkurego wykonana z Marsa. Co prawda Merkury prezentuje się jedynie jako niewielki piksel przemieszczający się na tle tarczy Słońca, ale ruch tego piksela jest zgodny z przewidywaną na podstawie obliczeń trajektorią. Dodatkowo na zdjęciach można dostrzeć dwie duże plamy słoneczne.

Obserwacje zostały wykonane 3 czerwca 2014 r. za pomocą teleobiektywu sondy Curiosity zaprezentowano w formie filmu dostępnego na stronie http://www.jpl.nasa.gov/video/?id=1309.

Na Ziemi można było obserwować tranzyt Merkurego w latach 2006 i 2003, a następna okazja nastąpi w 2016 roku. W przypadku Marsa będzie to 2015 rok.

Źródło: JPL/NASA

Pięć różnych wersji obserwacji tranzytu Merkurego na tle tarczy Słońca, których dokonał łazik Curiosity znajdujący się na powierzchni Marsa. Źródło: NASA/JPL-Caltech/MSSS/Texas A&M.