Tytan przypieczętował losy sondy Cassini

Sonda Cassini po raz ostatni przeleciała w pobliżu Tytana. Największy księżyc Saturna dotknął statek swoją siłą grawitacji, kierując go na destrukcyjny kurs w stronę atmosfery planety.

Ostatnie spotkanie z Tytanem nastąpiło w poniedziałek o 21:04 czasu polskiego. Sonda była wtedy 119 049 km nad powierzchnią księżyca. Wkrótce powinniśmy otrzymać dane z przelotu, a nawigatorzy misji powinni potwierdzić, że trajektoria sondy rzeczywiście doprowadzi do jej destrukcji.

Ostatnie dni sondy Cassini w fotografiach

W ciągu swoich 13 lat badań Saturna, Cassini przeleciał 127 razy w większej lub mniejszej odległości obok Tytana. Dlatego wśród naukowców i inżynierów NASA ostatni przelot nazywany jest żartobliwie “pożegnalnym pocałunkiem”.

Zaobserwowane przez sondę w lipcu zorza polarne na południowej półkuli Saturna. Losowe białe plamki to promieniowanie kosmiczne złapane na matrycy kamery. Źródło: NASA/JPL-Caltech/Space Science Institute

Wysłana w 1997 roku misja, do celu swojej podróży - Saturna doleciała w 2004 roku. Cassini jest autorem wielu odkryć w astronomii m.in. globalnego oceanu pod powierzchnią Enceladusa czy mórz metanu na Tytanie.

Ostatnie chwile misji Cassini

Od kwietnia sonda wykonywała ostatnią część swojej misji polegającą na przelotach pomiędzy słynnymi pierścieniami, a powierzchnią planety. Los statku zostanie przypieczętowany w piątek. Kontrolowane zniszczenie ma na celu uniknięcie ryzyka zanieczyszczenia przez sondę księżyców planety, a w szczególności Enceladusa, którego podziemny ocean i aktywność hydrotermalna może wskazywać na istnienie potencjalnego życia.

Kalendarium ostatnich dni sondy Cassini