Udany manewr asysty grawitacyjnej sondy Hayabusa 2

Japońska agencja kosmiczna JAXA ogłosiła, że jej sonda kosmiczna Hayabusa 2 udanie wykonała manewr przelotu obok Ziemi, który nastąpił na początku grudnia 2015 r. Celem przelotu obok naszej planety byłą asysta grawitacyjna dla przyspieszenia lotu sondy do jej celu - planetoidy 162173 Ryugu.

Japończycy wystrzelili swoją sondę z Ziemi w dniu 3 grudnia 2014 r. Ale trajektorię podróży do planetoidy zaplanowali tak, że sonda teraz ponownie znajduje się koło Ziemi. Może to wydawać się dziwne, ale jest standardową procedurą w niektórych misjach kosmicznych. Gdy sonda kosmiczna przelatuje obok planety po odpowiednio dobranej orbicie, może zmienić kierunek swojego lotu i prędkość pod wpływem pola grawitacyjnego. Taki manewr nazywa się asystą grawitacyjną. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby wykorzystać do niego naszą własną planetę.

Przelot sondy Hayabusa 2 koło Ziemi nastąpił 3 grudnia 2015 r. oo godzinie 10:08 GMT. Minimalna odległość wyniosła 3090 km. Sonda wykonała zdjęcia naszej planety za pomocą kamery nawigacyjnej. W efekcie grudniowego manewru orbita sondy uległą zmianie o kąt 80 stopni, a prędkość wzrosła o 1,6 km/s do około 31,9 km//s względem Słońca. Prędkość nadal wzrasta i obecnie wynosi 32,31 km/s względem Słońca.

Jak informuje JAXA, w dniu 14 grudnia 2015 r. sonda znajdowała się 4,15 miliona kilometrów od Ziemi i mniej więcej 144,85 miliona kilometrów od Słońca.

Głównym celem misji Hayabusa 2 jest zbadania planetoidy 162173 Ryugu. Ma do niej dotrzeć w lipcu 2018 roku, a później powrócić na Ziemię w grudniu 2020 roku.

Na Ilustracji:
Schemat orbity sondy Hayabusa 2. Źródło: JAXA.