Urania nr 2/2014 o planetoidach

Urania nr 2/2014
Tematem przewodnim "Uranii" nr 2/2014 są planetoidy, a na dodatek prenumeratorzy otrzymają w prezencie płytę CD z muzyką pt. "Planetoidy". Aktualnie trwa wysyłka najnowszego numeru "Uranii" do prenumeratorów, powinien być też niedługo dostępny w kioskach.

Tak, w kioskach - to nie pomyłka. Od numeru 2/2014 "Urania" jest dostępna w kioskach sieci Relay, Inmedio oraz wybranych kioskach Ruchu. Dotyczy to szczególnie kiosków na dworcach PKP, PKS, w węzłach komunikacyjnych, czy w centrach handlowych. Oczywiście czasopismo nadal będzie można kupić tak jak do tej pory w księgarniach Empik, w dobrych planetariach i dobrych sklepach ze sprzętem optycznym i astronomicznym.

Większość głównych artykułów numeru poświęconych jest planetoidom, asteroidom i planetkom. Który z tych terminów jest najwłaściwszy dowiemy się z artykułu Małgorzaty Królikowskiej-Sołtan. Drugi z artykułów przedstawia planetoidę JanCzochralski, a towarzyszący mu tekst przybliża sylwetkę patrona obiektu, polskiego fizyka bez którego nie byłoby komputerów, telefonów komórkowych, kart kredytowych i całej współczesnej astronomii. Zadziwiające, że tak mało osób wie o osiągnięciach Polaka. W kolejnych artykułach mowa o polskim obserwatorium Michała Żołnowskiego, w którym prowadzone są m.in. obserwacje małych ciał Układu Słonecznego. Z kolei jako uzupełnienie płyty CD będącej prezentem dla prenumeratorów w artykule pt. "Moja kosmiczna filharmonia" Magdalena Cynk opisuje inspiracje towarzyszące procesowi tworzenia poszczególnych kompozycji z cyklu "Planetoidy".

To jednak nie koniec tematu planetoid. Informacje o nich przewijają się także w dziale "w skrócie" w, którym opisujemy najnowsze odkrycia w zakresie badań kosmosu. Udało się m.in. za pomocą Kosmicznego Teleskopu Hubble'a zaobserwować rozpad planetoidy, a planetoida Chariklo okazała się pierwszą przedstawicielka swojej grupy posiadającą pierścienie!

W dziale o obozach i zlotach astronomicznych pokazujemy jak to robią w Wielkiej Brytanii, prezentując relację z brytyjskiego AstroFest 2014. Dla równowagi nie brak też polskich imprez, np. letnich obozów Almukantaratu.

Sporo miejsca poświęcone jest tematom obserwacji zjawisk na niebie. Znajdziemy m.in. kalendarz astronomiczny, dział o obiektach polecanych do obserwacji i poradnik prowadzenia obserwacji plam słonecznych.

Polecamy także lekturę felietonów oraz innych ciekawych materiałów.

Przypominamy, że trwa wielka akcja promocyjna "Uranii" w szkołach gimnazjalnych i średnich. Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego dopłaca szkołom połowę ceny prenumeraty "Uranii - Postępów Astronomii". Prosimy miłośników astronomii o rozpropagowanie tej informacji wśród znajomych nauczycieli, opiekunów bibliotek szkolnych oraz uczniów.