Urania nr 2/2015 i polska kometa

Urania nr 2/2015
Ukazała się "Urania" nr 2/2015. W numerze m.in. o komecie odkrytej przez Polaków, a także zdjęcia zorzy polarnej widocznej w Polsce i zaćmienia Słońca. Oprócz tego dużo innych ciekawych artykułów i obszerny kalendarz astronomiczny.

Numer został dzisiaj rano wysłany do prenumeratorów, natomiast w kioskach będzie dostępny od wtorku 5 maja.

Hitem numeru jest artykuł na temat komety odkrytej przez Polaków. Obiekt otrzymał nazwę C/2015 F2 (Polonia). O kulisach tego dokonania piszą dwaj z odkrywców: Michał Kusiak oraz Michał Żołnowski, którzy odkryli kometę wspólnie z Marcinem Gędkiem oraz Rafałem Reszelewskim.

W numerze 2/2015 zawarliśmy sporo artykułów, poczynając od tekstu na  temat badań Westy i Ceres przez sondę Dawn, poprzez refleksje na temat programu WorldWide Telescope (WWT), tekst o pionierach polskiej astronomii amatorskiej (Flamarion, Metler oraz siostry szarytki) i meteorytach z Namibii.

W dziale "sylwetki" przedstawiamy zmarłego niedawno dr Henryka Chupałę (1938 - 2015) - pracownika Planetarium Śląskiego oraz ojca polskiej olimpiady astronomicznej.

W pierwszych miesiącach roku 2015 polscy miłośnicy astronomii mogli cieszyć się dwoma ciekawymi zjawiskami. Planowanym - częściowym zaćmieniem Słońca i nieprzewidywalnym - zorzą polarną. Prezentujemy zdjęcia obu zjawisk wykonane przez naszych Czytelników.

Oprócz tego w numerze znajdziecie także kolejny numer Cyrqlarza, czyli biuletynu Pracowni Komet i Meteorów, następny odcinek szkoły astropejzażu, wiele ciekawych nowinek z badań Kosmosu i różne inne stałe działy. Nie zabrakło także obszernego kalendarza astronomicznego.

Więcej informacji