We Wrocławiu powstał kosmiczny plac zabaw

Na „Osiedlu Kosmonautów” na wrocławskim Gądowie w ramach Wrocławskiego Budżetu Obywatelskiego miały powstać dwa kosmiczne place zabaw dla dzieci. Mieszkańcom Wrocławia udało się przegłosować jeden z projektów i wrocławskie dzieci mogą się już bawić wśród planet Układu Słonecznego.

We Wrocławskim Budżecie Obywatelskim 2016 (skrót WBO) zostały zgłoszone dwa wnioski o budowę kosmicznych placów zabaw. Pierwszy (nr projektu 200) to „Baza małych astronautów czyli kosmiczny plac zabaw w Mini Parku przy ul. F. Hynka”, koszt projektu to 750 tys. zł. Niestety, projekt przepadł w głosowaniu. Otrzymał zaledwie 245 głosy.

Drugi wniosek (nr projektu 788) to „Plac zabaw dla najmłodszych na Gądowie Małym” nazywany nieoficjalnie na profilu facebookowym WBO „Per aspera ad astra, czyli przez trudy do gwiazd”, Jego koszt wyniósł 250 tys. zł. Znajduje się on pomiędzy terenami Spółdzielni Mieszkaniowej PIAST a Wspólnotami Mieszkaniowymi (Osiedla: Pilczyce-Kozanów-Popowice Płn., Gądów-Popowice Płd., Szczepin). Na ten projekt oddano 4 261 głosów. Pierwotnie projekt placu wyglądał mniej kosmicznie, ale w efekcie konsultacji i decyzji lidera na etapie realizacji projektu nastąpiła zmiana na aktualny kosmiczny wygląd, z planetami Układu Słonecznego i stacją kosmiczną.

Niestety, wiedza o Układzie Słonecznym nie była mocną stroną budowlańców, ponieważ w trakcie budowy zamienili Urana z Neptunem. Pomysłodawcy projektu pilnują, aby plac zabaw był wykonany poprawnie i zgłosili błąd w ustawieniu planet oraz inne niedociągnięcia do wykonawcy. Mają być one poprawione i usunięte do 10 grudnia br. w ramach gwarancji.

Pomysłodawcy budowy kosmicznego placu zabaw mają nadzieję, że rodzice i nauczyciele zechcą korzystać z tego placu w celach edukacyjnych.

Współczesny Gądów jest jednym z najmłodszych osiedli. Początki zabudowy przypadają na lata 60. i  70. Początkowo osiedle było przeznaczone dla 36 tys. mieszkańców. Niedaleko bloków znajdują się  rozległe tereny sportowo-rekreacyjne, cmentarz Gminy Żydowskiej oraz wielki Park Zachodni.

Nazwa „Osiedle Kosmonautów” jest nazwą zwyczajową blokowiska z lat 70., które znajduje się  pomiędzy ulicami: Na Ostatnim Groszu, Bystrzycką, Metalowców i Lotniczą.

Do nazwy tej nawiązuje mural obrazujący rakietę lecącą w kosmos, który powstał 3 lata temu na skrzyżowaniu ulic Bajana i Szybowcowej, na zlecenie Spółdzielni Mieszkaniowej PIAST. Zaprojektował go dolnośląski artysta Piotr Kapłański.

Źródło: Wrocławski Budżet Obywatelski, Gazeta Wyborcza. Wrocław, Gazeta Wrocławska,