Widoczne są już alfa Kaprikornidy

Od 3 lipca w naszym kraju widoczne są już alfa Kaprikornidy. Zachęcamy Was do prowadzenia obserwacji "spadających gwiazd".

Alfa Kaprikornidy to coroczny rój meteorów mający swój radiant w konstelacji Koziorożca. Jest to kolejny już rój meteorów widoczny w tym miesiącu po Lipcowych Pegazydach. Rój ten widoczny jest z terenów naszego kraju każdego roku od 3 lipca do 15 sierpnia a tegoroczne maksimum datowane jest na 30 lipca. Prędkość, z jaką meteory z tego roju wchodzą w atmosferę ziemską wynosi około 23 km/s. Przy sprzyjających warunkach atmosferycznych powinniśmy być w stanie dostrzec od 6 do nawet 8 zjawisk w ciągu godziny.

Dzięki prowadzonym badaniom naukowcy twierdzą, że alfa Kaprikornidy związane są z kometą 45P/Honda-Mrkos-Pajdušáková, której jądro ma rozmiary około 1,6 km. Konstelacja, w której znajduje się radiant roju ma powierzchnię 414 stopni kwadratowych, zaliczający się swoją wielkością do przeciętnych. Koziorożec to konstelacja, która od południa graniczy z Mikroskopem, a od północy z konstelacjami Wodnika oraz Orła.

Najbardziej interesującym obiektem do obserwacji znajdującym się w gwiazdozbiorze Koziorożca jest M 30, gromada kulista o jasności wizualnej 7,2 mag. Warto wiedzieć i pamiętać, że to właśnie z konstelacją Koziorożca związane jest przesilenie zimowe.

Wszystkim miłośnikom "spadających gwiazd" życzymy pogodnego nieba!

Mapka gwiazdozbioru Koziorożca. Źródło: astrojawil.pl