Wykryto wodę w atmosferach pięciu planet pozasłonecznych

Światło gwiazdy rozświetla atmosferę egzoplanety (wizja artystyczna)
W atmosferach pięciu planet pozasłonecznych wykryto oznaki występowania wody, podała w swoim komunikacie amerykańska agencja kosmiczna NASA. Obserwacje zostały przeprowadzone za pomocą Kosmicznego Teleskopu Hubble’a.

Planety, w których atmosferach występuje woda to WASP-17b, HD209458b, WASP-12b, WASP-19b oraz XO-1b. Znajdują się na orbitach wokół gwiazd ze względnie bliskiego sąsiedztwa Układu Słonecznego. Nasilenie sygnatur wody w widmie jest różne, najsilniejsze w przypadku WASP-17b oraz HD209458b.

Naukowcy z zespołu kierowanego przez L. Drake’a Deminga z University of Maryland w College Park (USA) prowadzą obserwacje w ramach przeglądu atmosfer planet pozasłonecznych. W jego ramach używają Kosmicznego Teleskopu Hubble'a, a dokładniej kamery o nazwie Wide Field Camera 3. To właśnie w ramach tych badań dokonano odkrycia wody.

Obserwacje były prowadzone w podczerwieni, w zakresach długości fali, w których występować mogą linie absorpcyjne wody. Teleskop patrzył na gwiazdy w momencie tranzytu planet przed ich tarczami. Przy takiej konfiguracji obiektów światło gwiazdy przechodziło przez atmosferę planety, która wywierała na nim swój charakterystyczny "odcisk palca" - absorpcyjne linie widmowe, ujawniające skład chemiczny atmosfery.

Wszystkie pięć planet należy do kategorii gorących jowiszów, czyli obiegają swoje gwiazdy po bardzo ciasnych orbitach. Parametry obiektów są następujące: WASP 17-b - 0,5 masy i 2 promienie Jowisza, WASP-12b - 1,4 masy i 1,7 promienia Jowisza, WASP-11b - 0,5 masy i 1 promień Jowisza, HD209458b - 0,7 masy i 1,4 promienia Jowisza, XO-1b - 0,9 masy i 1,2 promienia Jowisza.

Wyniki badań opublikowano w czasopiśmie naukowym „The Astrophysical Journal”.

Źródło: NASA.

Artystyczna wizja sytuacji, w której światło gwiazdy rozświetla atmosferę planety pozasłonecznej. Źródło: NASA's Goddard Space Flight Center.