Zaobserwowano najdalszy obiekt w Układzie Słonecznym

Obiekt transneptunowy 2012 VP113
Dwaj naukowcy odkryli najdalszy obiekt w Układzie Słonecznym, prawdopodobnie nową planetę karłowatą. Obiekt oznaczony jako 2012 VP113 w najbliższym punkcie swojej orbity znajduje się aż 80 jednostek astronomicznych od Słońca. To dalej niż krąży Sedna.

Poza orbitą Neptuna krąży wiele małych obiektów znajdujących się w tzw. pasie Kuipera. Najbardziej znanym ich przedstawicielem jest Pluton. Innym przykładem Sedna z orbitą odległą w peryhelium aż o 76 AU od Słońca. Do tej pory Sedna była rekordzistką, ale ma nową rywalkę: 2012 VP113 z odległością w peryhelium orbity ocenianą na 80 AU. Nowo odkryty obiekt 2012 VP113 jest więcej najdalszym znanym ciałem Układu Słonecznego.

Chadwicka Trujillo z Obserwatorium Gemini na Hawajach oraz Scotta Sheppard z Carnegie Institution w Waszyngtonie - odkrywcy obiektu - przypuszczają, że 2012 VP113 należy do kategorii planet karłowatych. Co więcej, sądzą że ciało to (a także Sedna) może należeć do wewnętrznego obłoku Oorta, hipotetycznego rezerwuaru komet. Według obliczeń obu panów może istnieć około 900 obiektów o orbitach podobnych do Sendy i 2012 VP113 o rozmiarach większych niż 1000 km. Mniejszych ciał jest zapewne więcej, może nawet setki tysięcy.

Obserwacje, które doprowadziły do odkrycia 2012 VP113 były prowadzone w Chile teleskopami o średnicach 4 metry i 6,5 metra. Wyniki badań opublikowano 27 arca 2014 r. w "Nature".

Źródło: Nature / NASA

Zdjęcia z 5.11.2012 r. na których odkryto obiekt 2012 VP113. Kolejne klatki pokazują jego ruch na tle gwiazd. Obiekt oznaczono strzałką. Źródło: Scott Sheppard/Carnegie Institution for Science.