Zdjęcia z powierzchni asteroidy Ryugu

Japońska sonda Hayabusa2 wypuściła z powodzeniem mobilne próbniki MINERVA-II1 na asteroidę Ryugu. Na Ziemię dotarły już zdjęcia powierzchni asteroidy wykonane przez te miniłaziki.

O misji

Hayabusa2 to japońska misja do asteroidy klasy C nazwanej Ryugu. Obiekt ten jest bogaty w wodne i organiczne związki i może wiele powiedzieć o ewolucji naszego Układu Słonecznego.

Sonda wystartowała w grudniu 2014 roku, do asteroidy dotarła 27 czerwca 2018 roku. Próbnik spędzi w pobliżu asteroidy około półtora roku. W tym czasie zbada ją zarówno za pomocą instrumentów teledetekcyjnych, jak również za pomocą lądowników i łazików, które wypuści na jej powierzchni.

Sonda pobierze też z Ryugu materiał skalny, który w 2020 roku wróci w kapsule powrotnej na Ziemię.

Udane lądowanie skoczków

Niedawno relacjonowaliśmy udaną operację lądowania dwóch łazików MINERVA-II1 na powierzchni Ryugu. Operacja została przeprowadzona w dniach 19-21 września.

Japońska agencja kosmiczna JAXA opublikowała najnowsze zdjęcia z łazików i potwierdziła ich poprawne działanie na powierzchni. Poniżej prezentujemy niektóre z obrazów.

Zaczynamy od zdjęcia wykonanego przez samą sondę Hayabusa2 podczas operacji wypuszczania łazików. Fotografia została wykonana na wysokości 64 metrów od powierzchni asteroidy i jest do tej pory zdjęciem w najwyższej rozdzielczości tego obiektu.

Obraz Ryugu wykonany przez kamerę ONC-T sondy Hayabusa2 na wysokości 64 m. Źródło: JAXA, University of Tokyo, Kochi University, Rikkyo University, Nagoya University, Chiba Institute of Technology, Meiji University, Aizu University, AIST.

Poniżej dla kontekstu zaznaczono, którego miejsca dotyczy powyższa fotografia.

Zaznaczony region, którego dotyczy pierwsza fotografia. Źródło: JAXA, University of Tokyo, Kochi University, Rikkyo University, Nagoya University, Chiba Institute of Technology, Meiji University, Aizu University, AIST

Zdjęcia z powierzchni Ryugu

Japończycy zaprezentowali również fotografie z samych łazików. Poniżej zdjęcia wykonane przez kamerę na łaziku MINERVA-II1B podczas operacji skoku z jednej lokalizacji do drugiej. Przypomnijmy, że łaziki poruszają się po powierzchni wykonując skoki, podczas których są nawet kilkanaście minut nad powierzchnią aż grawitacja przyciągnie je z powrotem na Ziemię.

Zdjęcia wykonane przez łazik 1B 23 września 2018 roku. Źródło: JAXA.

A tu zdjęcie powierzchni Ryugu, tuż przed wykonaniem skoku łazika 1B...

Powierzchnia asteroidy Ryugu widziana przez łazik 1B tuż przed wykonaniem skoku. Źródło: JAXA.

...i po udanym skoku.

Ryugu widziana po udanym skoku łazika 1B. Źródło: JAXA.

Łazik 1A również fotografował Ryugu. Poniżej jedno ze zdjęć wykonanych przez niego.

Zdjęcie powierzchni Ryugu wykonane przez łazik 1A. Źródło: JAXA.

A tutaj autoportret łazika - na powierzchni Ryugu widać cień jego anteny i specjalnej igły, która ma zwiększać opory podczas przemieszczania się, i na której zamontowane są czujniki temperatury.

Autoportret MINERVA-II1A. Źródło: JAXA.

Co dalej?

Załoga misji oprócz przeprowadzania operacji za pomocą łazików, cały czas przygotowuje się do kolejnych etapów misji. Już dziś, w niedzielę rusza operacja wypuszczenia na powierzchnię kolejnego próbnika. Tym razem na powierzchni Ryugu znajdzie się niemiecko-francuski lądownik MASCOT z czeterema urządzeniami naukowymi.

3 października lądownik powinien odseparować się od sondy Hayabusa2. Urania przygotuje dokładną relację z operacji.

Źródło: JAXA

Na zdjęciu: Asteroida Ryugu uchwycona kamerą łazika MINERVA-IIB przed wykonaniem skoku. Źródło: JAXA.