Zdjęcie Mgławicy Trójlistna Koniczyna w podczerwieni

Mgławica Trójlistna Koniczyna w podczerwieni
Kilka dni temu na witrynie internetowej NASA pojawiło się zdjęcie mgławicy M20, znanej też jako Mgławica Trójlistna Koniczyna. Fotografia została wykonana w zakresie promieniowania podczerwonego.

Zdjęcie zostało wykonane za pomocą obserwatorium Wide-field Infrared Survey Explorer (WISE). Mgławica widoczna jest jako źółto-pomarańczowy obiekt, dominujący na zdjęciu. W jej obszarze zachodzą procesy narodzin nowych gwiazd. Żółte linie wydają się dzielić ją na trzy części, stąd nazwa obiektu. Linie te, to świecący w podczerwieni pył. Na fotografiach w zakresie optycznym linie są ciemne.

Na dużo większym obszarze fotografii widać zielone obłoki gazu wodorowego. Na zdjęciu widać również wiele niebieskich gwiazd. Są to obiekty starsze niż mgławica i nie należące do niej. Z kolei w prawym górnym znajduje się czerwony obłok – to gaz rozgrzany przez grupę bardzo młodych gwiazd.

Kolory zastosowane na zdjęciu są sztuczne. Poszczególne barwy odpowiadają różnym długościom fali promieniowania podczerwonego. Kolor niebieski przedstawia fale o długości 3,4 mikrometra, niebiesko-zielony - 4,6 mikrometra, zielony - 12 mikrometrów, a czerwony - 22 mikrometry.

Mgławica znajduje się 5400 lat świetlnych od nas. Inne jej oznaczenia to M20, Messier 20, albo NGC 6514.

Obserwatorium WISE zostało uśpione przez NASA w 2011 roku. We wrześniu 2013 roku wznowiono jego działania w ramach kontynuacji misji NEOWISE. Niniejsze zdjęcie pochodzi z poprzedniego etapu projektu. Obecnie obserwatorium poszukuje na niebie planetoid.

Mgławica Trójlista Koniczyna i jej otoczenie w zakresie podczerwonym. Zdjęcie wykonane przez obserwatorium WISE. Źródło: NASA/JPL-Caltech/UCLA.