Autoportret lądownika InSight i nagrane dźwięki Marsa

img

Amerykański lądownik InSight jest już od ponad dwóch tygodni na powierzchni Marsa. Sonda przygotowuje się do prowadzenia badań i wykonała już pierwszy autoportret.

Operacja lądownika na powierzchni planety zaczęła się już w momencie lądowania 26 listopada br. Sonda skontaktowała się wtedy z Ziemią, rozłożyła panele słoneczne i wykonała pierwsze testy instrumentów.

Przeczytaj relację z lądowania misji InSight

Zanim lądownik położy na powierzchni dwa instrumenty naukowe, w jakie jest wyposażony: próbnik ciepła HP3 i sejsmometr SEIS, musi dokładnie poznać swoje otoczenie. Wstępne rozpoznanie okolic miejsca lądowania jest już prawie zakończone.

Dźwięki z Marsa

1 grudnia sonda InSight stała się pierwszym urządzeniem, które zarejestrowało dźwięki marsjańskiego wiatru. Za pomocą barometru na stacji meteorologicznej wewnątrz sondy oraz sejsmometru zamontowanego na pokładzie, nagrano wibracje wywoływane przez podmuchy wiatru na planecie.

Prędkość wiatru oszacowano na 5-7 m/s, a zmierzony kierunek z północnego-zachodu na południowy-wschód pokrywa się z ukształtowaniem piasku zarejestrowanym z orbity.

Film prezentujący dźwięki nagrane przez sejsmometr i barometr sondy InSight. Źródło: NASA

Jest to jedyny moment podczas całej misji, w którym sejsmometr sondy może wykonać taki pomiar. Gdy urządzenie zacznie wykonywać swoją podstawową pracę na powierzchni, szukając trzęsień ziemi na planecie, będzie chronione przez specjalną kopułę od wiatru i zmian w temperaturze.

Przyszły łazik Mars 2020 ma już posiadać dwa mikrofony, które zarejestrują dźwięki pochodzące z planety w bardziej powszechny sposób.

Pierwszy autoportret lądownika

Sonda InSight użyła też już kamery zamontowanej na ramieniu robotycznym, aby wykonać dokładną inspekcję otaczającej statek powierzchni. Inna seria zdjęć posłużyła za to do stworzenia pierwszego pełnego autoportretu sondy.

Teraz naukowcy analizują dokładnie okolice lądownika i w najbliższym czasie zdecydują, gdzie zostanie umieszczony sejsmometr i próbnik ciepła. Przypomnijmy, że penetrator geologiczny, który jest kluczowym elementem próbnika ciepła został wykonany przez polską firmę Astronika we współpracy z Centrum Badań Kosmicznych PAN.

Przeczytaj więcej o misji na specjalnej stronie

Na zdjęciu: Pierwszy autoportret lądownika InSight. Zdjęcie to mozaika 11 fotografii wykonanych przez kamerę umieszczoną na ramieniu robotycznym. Źródło: NASA/JPL-Caltech.