Chandrayaan-1

Pierwsza indyjska sonda kosmiczna, skonstruowana w celu badania Księżyca. Składała się z orbitera i niewielkiego lądownika, który uderzył w powierzchnię Księżyca.

Celami misji było przeprowadzenie obserwacji powierzchni Księżyca w zakresie promieniowania widzialnego, bliskiej podczerwieni i promieniowania rentgenowskiego oraz wykonanie map rozmieszczenia pierwiastków chemicznych i minerałów na Księżycu i wykonanie trójwymiarowej mapy jego powierzchni. Ponadto celem każdej misji obok celów głównych jest zawsze zebranie doświadczenia niezbędnego do prowadzenia kolejnych misji.

Misja rozpoczęła się 22 października 2008 roku kiedy sonda została wyniesiona z kosmodromu Sriharikota w Indiach na pokładzie rakiety nośnej PSLV-XL.

Chandrayaan -1 wyniosła na swoim pokładzie znaczną ilość eksperymentów naukowych. Wśród nich znalazły się m.in. spektrometr podczerwieni, wysokościomierz laserowy, spektrometr rentgenowski, monitor promieniowania i panchromatyczna kamera stereoskopowa. Aparatura naukowa sondy była zbiorem instrumentów z całego świata. Powstały one w Indiach, w ESA, w NASA a jeden z nich – monitor promieniowania pochodził z Bułgarskiej Akademii Nauk.

Podczas misji napotkano na problemy z termoregulacją. W styczniu 2009 roku temperatura we wnętrzu sondy wyniosła 80⁰ przy czym urządzenia znajdujące się na jej wyposażeniu powinny pracować w temperaturze nie wyższej niż 40⁰.

28 sierpnia 2009 roku kontakt radiowy z sondą został nagle utracony i ogłoszono zakończenie misji. Misja trwała 293 dni i w jej czasie sonda wykonała ponad 70 000 zdjęć. Zebrała również informacje o zawartości minerałów i pierwiastków chemicznych na powierzchni Księżyca.

Źródła:

•    NSSDC Master Catalog