Przejdź do treści


Star Realms
to niewielka gra karciana oparta na mechanice budowania talii. Jest ona przeznaczona  dla dwóch osób, jednak samodzielny dodatek Colony Wars lub drugi zestaw podstawowy pozwalają bawić się w większym gronie. Star Realms świetnie działa we dwoje i z myślą o takiej liczbie osób było projektowane.

Niepozorne pudełko zawiera trochę ponad 100 kart, jednak okazuje się, że tyle wystarczy by przyciągnąć do stołu na dziesiątki, a może i setki partii. Gra, jak wiele opartych na tej mechanice, ma bardzo przystępne zasady. W każdej turze gracz wykłada z ręki karty uruchamiając ich efekty. Generują one potrzebne do zakupu nowych statków kosmicznych pieniądze oraz siłę militarną obniżającą wytrzymałość przeciwnika. Wiele z nich pozwala również dobierać kolejne karty z talii. Po wykonaniu wszystkich pożądanych ruchów następuje faza czyszczenia, w której na stole pozostają jedynie stacje kosmiczne. Wszystkie statki oraz pozostałe na ręku karty odrzuca się na jeden stos, dobierając następnie pięć nowych. Gdy cała talia się wyczerpie, należy przetasować odrzucone karty i utworzyć z nich nową. Gra toczy się w ten sposób do momentu, w którym jedna ze stron straci wszystkie punkty wytrzymałości.

W Star Realms występują dwa szalenie ważne aspekty. Pierwszym jest rozważne i umiejętne kupowanie statków i baz, spośród kilku dostępnych na środku pola gry. Trafiają one w ten sposób na stos kart odrzuconych, a następnie po jego przetasowaniu do talii. Od wyborów związanych z zakupami zależy kształt całej partii i możliwe kombinacje między zagrywanymi statkami oraz bazami. Wiąże się to z drugą kwestią. Niemal wszystkie karty, oprócz tych startowych, przynależą do jednej z czterech frakcji: zielonej (The Blobs), czerwonej (Machine Cult), żółtej (Star Empire) albo niebieskiej (Trade Federation). Fabularnie reprezentują one siły ścierające się w kosmosie – od obcych form życia, poprzez różnego rodzaju korporacje i grupy. Mechanicznie natomiast każda z nich wprowadza do zabawy trochę odmienny styl gry. Dzięki temu dodając je do talii można pójść w stronę radosnego, uniwersalnego chaosu kupując wszystkie przydatne statki lub też skupić się jedynie na jednej frakcji i wczuć w jej strategię. I tak kosmiczne Bloby są niezwykle agresywne, potężne Maszyny bardzo efektywnie oczyszczają talię ze zbędnych i niepotrzebnych kart, szybkie Imperium pozwala co chwilę dobierać coś z talii, a Federacja dostarcza pokaźnych sum pieniędzy, potrafi też regenerować punkty życia kontrolującego ją gracza. Nie bez znaczenia jest fakt, że część kart pozwala na aktywowanie dodatkowych zdolności, gdy znajdzie się na stole z innymi w tym samym kolorze. Prowadzi to niekiedy do potężnych łańcuchów owocujących dziesiątkami obrażeń zadawanych przeciwnikowi.

Duża zaletą tego tytułu jest jego dynamika. Star Realms jest nie tylko grą krótką, ale niezwykle intensywną, w której szybkie tury wykonywane są naprzemiennie. Dzięki temu w czasie zabawy nie ma szans na znużenie. Sama karcianka też nie powinna zbyt szybko spowszednieć. Zmienność pojawiających się statków, indywidualne style frakcji oraz czysta frajda płynąca z rozgrywki sprawiają, że jest to tytuł bardzo regrywalny. Po zakupie przez długi czas dominował na moim stole i był wyciągany przy każdej nadarzającej się okazji. Mimo że Star Realms zostało wydane jedynie w języku angielskim, to na kartach nie ma zbyt wiele tekstu, a w dodatku jest on raczej prosty. Dlatego też zabawa nie powinna stanowić problemu nawet dla osób jedynie w podstawowym lub średnim stopniu władających tym językiem.

       



Podstawowe informacje o grze "Star Realms":

Liczba graczy: 2 - 6 osób
Wiek: od 12 lat
Czas gry: ok. 20 minut
Wydawca: White Wizard Games
Projektanci: Robert Dougherty, Darwin Kastle



Autor tekstu: Wiktor Szafranowicz