Mija 30 lat od momentu, kiedy to po raz pierwszy spojrzałem w gwiazdy oczami początkującego amatora. Przez te lata przeszedłem chyba wszystkie etapy stawania się dojrzałym miłośnikiem astronomii: obserwacje przydomowe, fora internetowe, obozy, zloty i spotkania lokalne, wycieczki, wyprawy zagraniczne czy własne publikacje. Sam czasami się zastanawiam, co jeszcze mnie spotka. Co roku myślę, że już nic nowego nie zdarzy się i co roku się dziwię, że można jeszcze tak dużo na polu amatorskiej astronomii zdziałać.

Z Uranią współpracuję od dłuższego już czasu, zamieszczając na jej łamach artykuły i relacje z naszych wypraw. Zawsze było tu dla mnie miejsce i zawsze mogłem liczyć na publikację naszych osiągnięć.

W 2012 roku mój przyjaciel Janusz Wiland zaproponował mi założenie Oddziału PTMA. Ponieważ już wtedy, jako grupa forum AstroCD, realizowaliśmy w gruncie rzeczy cele statutowe PTMA, udało się nam w marcu tegoż roku ustanowić Katowicki Oddział Polskiego Towarzystwa Miłośników Astronomii. Od tego momentu nasze poczynania, dzięki właśnie Uranii – Postępom Astronomii, są widoczne również dla Czytelników.

Nawet nie zauważyłem momentu, w którym z miłośnika stałem się popularyzatorem astronomii. Zobaczyłem jednak, że swoją działalnością udaje mi się zachęcać do realizowania astronomicznych marzeń wiele osób. Dlaczego więc tego nie kontynuować?

Związałem się mocno z PTMA i z Uranią–Postępami Astronomii. Z ramienia Polskiego Towarzystwa Miłośników Astronomii chciałbym reprezentować je na łamach czasopisma. Moim celem, jako zastępcy Redaktora Naczelnego, będzie dbałość o odpowiedni wizerunek PTMA i pomoc Redakcji w zapewnieniu wysokiego standardu publikowanych w naszym dwumiesięczniku treści. Wszak wyróżnienie, jakie Urania–Postępy Astronomii odebrały z rąk Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Leny Kolarskiej-Bobińskiej oraz Prezesa Polskiej Agencji Prasowej, Lidii Sobańskiej, zobowiązuje!

Na początek udało mi sie pozyskać do współpracy Jana Desselbergera (na zdjęciu obok), wieloletniego popularyzatora astronomii na wielu polach. Stąd zauważalna zmiana w dziale Kalendarz astronomiczny, z którego nową wersją można zapoznać się już w tym numerze. Mam nadzieję, że forma działu oraz zakres podawanych w nim informacji będą czytelne i nie mniej interesujące niż dotychczas.

Pana Jana dobrze znają radiosłuchacze z terenu całej Polski, jako prowadzącego od blisko 25 lat popularną audycję Gwiaździarnia Pana Jana oraz niedzielne felietony astronomiczne pod nazwą Gwiezdna Pogodynka w Radiu Katowice. Od 35 lat związany z chorzowskim planetarium, jest autorem (wcześniej współautorem) wielu wydań corocznego afiszowego kalendarza Planetarium Śląskiego. Jest również autorem kilku wersji tablic astronomicznych.

Liczę też na większe zaangażowanie członków lokalnych oddziałów PTMA. Piszcie, przysyłajcie zdjęcia, niech inni zobaczą, co robicie. Łamy „Uranii” stoją dla Was otworem!

Marek Substyk