11. udany lot suborbitalny systemu New Shepard

img

Rakieta New Shepard firmy Blue Origin wykonała jedenastą udaną misję suborbitalną. Na pokładzie kapsuły firmy znalazło się 38 eksperymentów do przeprowadzenia w ciągu kilku minut nieważkości. Rakieta wylądowała na silniku po przeprowadzonej misji, a kapsuła bezpiecznie opadła na spadochronach.

Firma Blue Origin rozwija suborbitalny system, który ma umożliwiać wykonywanie lotów turystycznych do granicy kosmosu. Należące do najbogatszego człowieka na świecie przedsiębiorstwo ma jeszcze w tym roku zacząć sprzedaż biletów. Do końca roku powinien być też wykonany pierwszy lot z załogą na pokładzie.

Rakieta New Shepard (jej trzeci egzemplarz) wystartowała z kosmodromu firmy w West Texas w czwartek o 15.35 czasu polskiego. Trwające niespełna dwie i pół minuty odpalenie silnika BE-3 pozwoliło osiągnąć kapsule wysokość ponad 105 km. Na pokładzie wynoszonego statku znalazło się 38 eksperymentów. 9 z nich należy do programu NASA Flight Opportunities - wśród nich znalazł się np. eksperyment Orbital Medicine’s Evolved Medical Microgravity Suction Device - testujący leczenie odmy płucnej w stanie bezpośredniego zagrożenia życia w warunkach mikrograwitacji oraz pobieranie krwi celem późniejszej transfuzji. Taki sprzęt będzie mógł ratować życie astronautom podczas misji w daleką przestrzeń kosmiczną.

Wśród 29 badań komercyjnych klientów znalazło się m.in. 5 ładunków od uczelni MIT, czy też eksperyment uczniów szkoły średniej z Alabamy.

Źródło: NASA/Blue Origin/NS

Na zdjęciu: Poprzedni, styczniowy start rakiety New Shepard. Źródło: Blue Origin.