22 marca: udany spacer kosmiczny na ISS

Wyprawa 59

Dziś nad ranem dwoje astronautów znajdujących się obecnie na pokładzie Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (wyprawa 59) z powodzeniem odbyło pierwszy planowy na ten tydzień spacer kosmiczny. Jego celem była naprawa starzejących się akumulatorów ISS. Dokonali tego Nick Hague i Anne McClain - dla obojga z nich to, także pierwszy spacer kosmiczny w życiu. Był to również już 214 spacer w historii ISS.

W przyszłym tygodniu, 29 marca, Anne McClain znów wyjdzie w otwartą przestrzeń, ale tym razem będzie jej towarzyszyła Christina Koch. Co ciekawe, ma to być pierwszy w historii spacer kosmiczny z udziałem wyłącznie kobiet. Koch i McClain są rówieśnicami - urodziły się w 1979 roku. Anne McClain to inżynier lotnictwa i aeronautyki, a do tego starszy pilot wojskowy. Koch jest z kolei wybitną specjalistką z zakresu fizyki oraz inżynierii elektrycznej.

Koch i Hague dotarli na pokład Międzynarodowej Stacji Kosmicznej w zeszłym tygodniu. Anne McClain przebywa tam już od grudnia.

Międzynarodowa Stacja Kosmiczna działa od prawie dwóch dziesięcioleci. Jest w większości zasilana masywnymi panelami słonecznymi (które określają jej charakterystyczny kształt, dobrze widoczny w lunecie bądź na zdjęciach teleskopowych), ale pobierana energia Słońca musi być także na bieżąco magazynowana w specjalnych akumulatorach - i jest używana znowu wtedy, gdy stacja okrąża akurat nocną, pogrążoną w ciemnościach część Ziemi. Warto dodać, że zachodzi to dość często - osoby pracujące na ISS mogą obserwować wschody i zachody Słońca co 90 minut, bowiem stacja wiruje wokół naszej planety z dużą prędkością.

Obecne akumulatory ISS są w większości niklowo-wodorowe. Wymagają one wymiany co mniej więcej sześć lat, podobnie jak każdy inny akumulator czy bateria. Od 2017 roku NASA stopniowo zastępuje je nowymi bateriami litowo-jonowymi, które mogą gromadzić dwa razy więcej energii. Większość manewrów i prac związanych z takimi wymianami można wprawdzie wykonywać z pomocą automatycznego ramienia stacji, jednak do niektórych wymian niezbędne jest wyjście człowieka w przestrzeń kosmiczną.

Hague i McClain rozpoczęli swój spacer kosmiczny o godzinie 8.05 EDT (Czas Wschodnioamerykański Letni). Trwał on sześć i pół godziny.

McClain i Koch będą kontynuować ich prace już 29 marca, wymieniając kolejne ze starych baterii na nowe i podłączając je do systemu energetycznego stacji. Łącznie agencja kosmiczna NASA planuje teraz wymienić dwanaście starych akumulatorów na sześć nowszych. Drugie wyjście w kosmos ma trwać około siedmiu godzin. Co ważne - również ten drugi spacer będzie transmitowany na żywo na stronie NASA.

Choć nowe akumulatory w przestrzeni zdają się ważyć niewiele, wciąż mają duże rozmiary i pewną bezwładność. Są one trudne do manewrowania, więc zajmujący się nimi astronauci długo ćwiczyli właściwe ruchy i działania w podwodnym laboratorium NASA symulującym środowisku o znikomej grawitacji.

Na zdjęciu: Astronauci Nick Hague, Anne McClain i Christina Koch na krótko przed planowymi wyjściami w przestrzeń kosmiczną w tym tygodniu.