31 października odbędzie się Dark Matter Day 2020

Dark Matter Day - logo

Na koniec października 2020 roku zaplanowano w różnych krajach wydarzenia związane z Dark Matter Day, czyli Dniem Ciemnej Materii – zagadkowego składnika Wszechświata.

Dark Matter Day zorganizowano po raz pierwszy 31 października 2017 roku. Sponsorem akcji jest inicjatywa Interactions Collaboration, w skład której wchodzą różne instytuty naukowe zajmujące się badaniami fizyki cząstek elementarnych, w tym CERN. Celem projektu Dark Matter Day jest popularyzowanie wiedzy o zagadkowej ciemnej materii.

Datę 31 października wybrano w związku z tym, iż w sporej części świata ten dzień – lub kolejne – to okres związany z duchowymi tajemnicami, zagadkami, na przykład w formie amerykańskiej tradycji Halloween, czy bardziej rodzimych uroczystości Wszystkich Świętych lub Zaduszek (Święta Zmarłych). W przypadku ciemnej materii także mamy do czynienia z zagadkową, nieuchwytną, eteryczną naturą.

Witryna internetowa Dark Matter Day podaje aktualnie 16 wydarzeń w kilku krajach w okresie 26-31 października 2020 roku. Brak wydarzeń w Polsce, ale prawie wszystkie mają charakter wirtualny, więc można je śledzić przy pomocy internetu. W przypadku niektórych obowiązuje wcześniejsza rejestracja online.

Ciemna materia to hipotetyczna materia, która nie odbija ani nie emituje promieniowania elektromagnetycznego. O jej istnieniu wnioskujemy na podstawie oddziaływań grawitacyjnych ze zwykłą materią. Ciemnej materii jest we Wszechświecie kilkakrotnie więcej niż zwykłej, znanej nam na co dzień. W całkowitym bilansie masy-energii Wszechświata zwykła materia (tzw. materia barionowa) stanowi 4,9%, ciemna materia 26,8%, a ciemna energia 68,3%.

Źródło: Dark Matter Day

Ilustracja:

Logo Dark Matter Day. Źródło: Dark Matter Day.