Aktualna pogoda na Marsie od sondy InSight

img

Jeśli kogoś interesuje jaka jest obecnie pogoda na Marsie, a konkretnie w miejscu lądowania sondy InSight, teraz może to sprawdzić. NASA udostępniła stronę z aktualnymi informacjami pogodowymi na Czerwonej Planecie.

Od 19 lutego NASA zaczęła udostępniać aktualne dane pogodowe ze stacji znajdującej się na pokładzie lądownika InSight. Użytkownicy mogą zobaczyć jakie temperatury panują w Elysium Planitia - miejscu lądowania sondy - oraz sprawdzić prędkości wiejącego wiatru oraz wartość ciśnienia atmosferycznego.

Wchodząc na stronę widzimy, że 17 lutego, czyli w ostatnią niedzielę najwyższa temperatura wyniosła -17 stopni Celsjusza, a minimalnie dochodziła do -95 stopni Celsjusza. Wiatr wiał ze średnią prędkością ponad 5 m/s, a w największych porywach osiągnął prawie 17 m/s. Ciśnienie średnio wynosiło 723 Pa.

Stronę z danymi pogodowymi przygotował Jet Propulsion Laboratory wraz z Uniwersytetem Cornella i hiszpańskim Centro de Astrobiologia.

Dane rejestrowane przez zestaw pogodowy APSS na lądowniku InSight są wysyłane codziennie. Lądownik rejestruje informacje odbierane przez instrumenty tego zestawu co sekundę i będzie to robił przez najbliższe dwa lata.

Rejestrowanie pogody marsjańskiej to bardzo ważne zadanie sondy. Pozwala bowiem na niwelowanie szumów sejsmometru i próbnika ciepła, wywołanych przez zjawiska pogodowe. Oba instrumenty są wrażliwe na zmiany temperatury powietrza, a sejsmometr może fałszować dane wraz ze zmianami ciśnienia oraz wiatrem.

Stacja pogodowa pozwoli naukowcom po raz pierwszy obserwować zmiany sezonowe na planecie z tak dużą rozdzielczością czasową. Dane z instrumentów będą uzupełniały się z obserwacjami pogodowymi łazika Curiosity i aktywnych orbiterów marsjańskich. Naukowcy chcieliby także lepiej poznać, jakich wiatrów potrzeba do podnoszenia pyłu z powierzchni Marsa oraz jakie właściwości mają lokalne wiry pyłowe, które zostawiają charakterystyczne zmarszczki na powierzchni planety.

Sonda InSight, która wylądowała na powierzchni Marsa w listopadzie 2018 roku ma już oba instrumenty naukowe postawione na powierzchni planety. Wkrótce rozpocznie się operacja urządzenia Heat Probe, które zbada przepływy ciepła we wnętrzu Marsa. Heat Probe jest wyposażony w polskiego "kreta" - penetrator geologiczny, który ma wbić się do 5 m pod powierzchnię planety.

Źródło: NASA/JPL

Na zdjęciu: Wizja artystyczna lądownika InSight z postawionymi instrumentami naukowymi. Pakiet instrumentów pogodowych APSS znajduje się na pokładzie lądownika. Pakiet składa się z czujnika ciśnienia, dwóch sensorów temperatury i wiatru oraz magnetometru. Źródło: NASA/JPL-Caltech.