Antracen - życie w Kosmosie?

Odkrycia antracenu, najbardziej złożonej jak dotychczas molekuły w ośrodku międzygwiazdowym, dokonała grupa badaczy z Instituto Astrofisica de Canarias (IAC, Hiszpania) oraz Uniwersytetu w Teksasie (USA). Obszarem, w którym odkryto antracen okazał się być gęsty obłok, znajdujący się 700 lat świetlnych stąd w kierunku gwiazdy Cernis 52 w gwiazdozbiorze Perseusza.

To ten sam region, w którym dwa lata wcześniej znaleziono inny związek organiczny - naftalen. "Wszystko wskazuje więc na to, że mamy do czynienia z obszarem formowania się gwiazd bogatym w złożone, organiczne związki chemiczne", mówi Susana Iglesias Groth z IAC. Jej zdaniem, kolejnym krokiem będzie poszukiwanie aminokwasów, które mogą powstawać, gdy molekuły, takie jak antracen, zostają wystawione na działanie promieniowania ultrafioletowego. Wówczas reagują one z wodą i amoniakiem, czego efektem mogą być właśnie aminokwasy i inne związki kluczowe dla powstawania życia.

Antracen odkrywano dotychczas tylko w meteorytach, ale nigdy w ośrodku międzygwiazdowym. Utlenione formy antracenu występują powszechnie w organizmach żywych i są aktywne biochemicznie. Na naszej planecie, utlenione związki antracenu są podstawowym składnikiem aloesu i mają przeciwzapalne właściwości.

Począwszy od lat 80-tych XXw., znaleziono już setki tzw. rozmytych linii widmowych powstających w ośrodku międzygwiazdowym, niemniej ich natura pozostawała nieznana. Ostatnie odkrycie jednakże, wskazuje, iż mogą one pochodzić z molekuł opartych na antracenie i naftalenie. Ich powszechność w środowisku międzygwiazdowym sugeruje, że mogły one pełnić kluczową rolę w powstawaniu wielu związków organicznych w czasie formowania się Układu Słonecznego.

Źródło: Andrzej Gibiec

Na ilustracji: Mozaika ukazuje linię antracenu zidentyfikowaną w widmie obłoku międzygwiazdowego, znajdującego się w gwiazdozbiorze Perseusza. Związek ten powstaje z trzech heksagonalnych pierścieni węglowych otoczonych atomami wodoru. Źródło: Geby Perez i Susana Iglesias-Groth.