Asteroida 2002 AJ129 minie Ziemię 4 lutego

Asteroida 2002 AJ129 zbliży się do Ziemi 4 lutego 2018 o godzinie 4:30 rano. EST). Źródło: NASA

Planetoida oznaczona jako 2002 AJ129 zbliży się do naszej planety już niebawem, 4 lutego 2018 roku o godzinie 21:30 czasu UTC. Znajdzie się wówczas w odległości nie mniejszej niż dziesięciokrotna odległość pomiędzy Ziemią a Księżycem (wynosi ona w przybliżeniu 4,2 miliona kilometrów).

2002 AJ129 to średniej wielkości obiekt NEO. Jego rozmiary szacowane są na około 0,5–1,2 kilometra. Asteroida została odkryta dość dawno temu, bo jeszcze w roku 2002, w ramach finansowanego wówczas przez agencję NASA programu Near Earth Asteroid Tracking prowadzonego w obserwatorium Maui Space Surveillance Site na szczycie Haleakala (Hawaje).

W momencie maksymalnego zbliżenia do Ziemi planetoida osiągnie prędkość 34 kilometrów na sekundę. To więcej niż w przypadku większości obiektów bliskich Ziemi w chwili ich przelotu koło naszej planety. Tak duża prędkość jest wynikiem specyficznej orbity obiektu, która okresowo bardzo zbliża go do Słońca – na dystans nawet około osiemnastu milionów kilometrów.

Choć 2002 AJ129 jest sklasyfikowana jako obiekt PHA (ang. potentially hazardous asteroid), nie stanowi dla nas na dzień dzisiejszy żadnego zagrożenia. Naukowcy śledzą jej orbitę od ponad czternastu lat, więc przyszły ruch planetoidy da się obecnie przewidzieć z bardzo dużą dokładnością. Wyliczenia wskazują na to, że 2002 AJ129 ma zerowe szanse na zderzenie z Ziemią nie tylko 4 lutego, ale i w jakimkolwiek innym dniu w ciągu co najmniej stu kolejnych lat.

Źródło: NASA/JPL