Astronarium nr 16 o komputerach w astronomii

Dzisiaj sobota, czyli obejrzymy ogólnopolską premierę kolejnego odcinka "Astronarium", programu telewizyjnego o astronomii i badaniach kosmosu. Tym razem będzie okazja dowiedzieć się jak polscy naukowcy w swoich badaniach wykorzystują komputery, zarówno te o olbrzymich mocach obliczeniowych (superkomputery), jak i rozproszone po całym świecie sieci złożone zwykłych laptopów, a nawet smartfonów.

Wiele współczesnych odkryć w badaniach kosmosu nie byłoby możliwe bez komputerów. To one przetwarzają gigantyczne ilości danych zbierane przez teleskopy i umożliwiają ich analizę naukowcom. W odcinku zostanie omówione oprogramowanie używane  do tzw. redukcji danych w projekcie OGLE, obliczenia numeryczne (symulacje komputerowe) prowadzone w Centrum Astronomii UMK w Toruniu, z wykorzystaniem także m.in. superkomputera Boreasz w Interdyscyplinarnym Centrum Modelowania UW w Warszawie, a także projekt Universe@Home, w ramach którego warszawscy astronomowie umożliwiają każdemu chętnemu posiadaczowi laptopa na użyczenie mocy obliczeniowej swojego sprzęty do rozwiązywania zagadek Wszechświata.

„Astronarium” jest cyklem programów telewizyjnych poświęconych astronomii i badaniom kosmosu. O ciekawych zagadnieniach i swoich osiągnięciach opowiadają polscy naukowcy pracujący w różnych instytucjach w kraju i za granicą. Premiery kolejnych odcinków następują w soboty co dwa tygodnie w ogólnopolskim paśmie TVP Regionalna. Powtórka jest emitowana krótko po północy. W kolejnych dniach można oglądać następne powtórki, a dodatkowe emisje są także na antenie TVP Bydgoszcz w czwartki i piątki.