Astronarium nr 19 o czasie i jego mierzeniu

Jedną z istotnych ról astronomii było określanie czasu. Czy nadal tak jest? W jaki sposób współcześni naukowcy mierzą czas i czy nadal można do tego wykorzystywać zjawiska astronomiczne? Tematem najnowszego odcinka "Astronarium" będzie właśnie mierzenie czasu. Premiera ogólnopolska w sobotę 6 lutego o godz. 17.00 na TVP 3.

Do pomiaru czasu może służyć zegar słoneczny. Od średniowiecza mierzono czas zegarami mechanicznymi, które przez stulecia udoskonalano. Później pojawiły się inne metody mierzenia czasu, a współcześnie do najdokładniejszych wzorców czasu należą zegary atomowe. Do mierzenia czasu mogą posłużyć także obiekty astronomiczne takie jak pulsary. Okazuje się jednak, że czas nie jest jednakowy dla wszystkich, ma ścisły związek z przestrzenią, tworząc czterowymiarową czasoprzestrzeń, a jego postrzeganie i bieg zależy m.in. od ruchu i układu odniesienia, a także od pola grawitacyjnego.

Najnowszy odcinek #Astronarium ma numer 19. Ogólnopolska emisja premierowa nastąpi na kanale TVP w sobotę o godz. 17.00. TVP 3 to pasmo wspólne wszystkich regionalnych anten Telewizji Polskiej. Powtórkę będzie można obejrzeć po północy (godz. 00:15), a potem w środę o godz. 11.40 i w nocy ze środy na czwartek (godz. 00.55). Dodatkowo widzowie TVP Bydgoszcz mogą zobaczyć odcinek w niedzielę o godz. 10.30.

„Astronarium” jest cyklem programów telewizyjnych poświęconych astronomii i badaniom kosmosu. O ciekawych zagadnieniach i swoich osiągnięciach opowiadają polscy naukowcy pracujący w różnych instytucjach w kraju i za granicą. Premiery kolejnych odcinków następują w soboty co dwa tygodnie. Producentami programu są Polskie Towarzystwo Astronomiczne oraz Telewizja Polska, partnerem medialnym "Urania - Postępy Astronomii", a dofinansowanie produkcji zapewniło Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego.