Astronarium nr 40 o projekcie CTA

Obserwatorium nowego rodzaju. Niezwykłe teleskopy, które mają nam pokazać kosmos najwyższych energii. Dowiedz się jak ma wyglądać CTA - ogromne międzynarodowe obserwatorium, które współtworzą naukowcy z Polski. Premiera nowego odcinka "Astronarium" w środę 9 sierpnia o godz. 15:35 w TVP 3. Powtórka o godz. 00:40, a potem na YouTube.

Nowy odcinek "Astronarium" będzie poświęcony nowemu obserwatorium promieniowania gamma. Projekt Cherenkov Telescope Array (CTA) będzie obejmować sieć teleskopów rozmieszczonych w dwóch lokalizacjach na półkuli północnej i południowej, przeznaczonych do obserwacji promieniowania Czerenkowa, które powstaje gdy promieniowanie gamma z kosmosu oddziałuje z ziemską atmosferą (samo promieniowanie gamma bezpośrednio nie dociera do powierzchni Ziemi). Polska jest mocno zaangażowana w ten projekt, na przykład w Krakowie można zobaczyć prototypową antenę CTA.

„Astronarium” to seria popularnonaukowych programów o astronomii i kosmosie realizowanych we współpracy Polskiego Towarzystwa Astronomicznego i Telewizji Polskiej, przy wsparciu finansowym od Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Partnerem medialnym programu jest czasopismo i portal „Urania – Postępy Astronomii”. Zdjęcia realizowane są przez ekipę telewizyjną z TVP 3 Bydgoszcz.

Zwiastun "Astronarium" nr 40