Astronarium nr 43 o popularyzacji astronomii

Odkrycia naukowe nie trafiają do świadomości społeczeństwa bezpośrednio z prac naukowych. W tym zadaniu rolę do spełnienia ma popularyzacja nauki, w tym popularyzacja astronomii. W nowym odcinku "Astronarium" pokazane zostaną różne sposoby popularyzacji, np. czasopismo "Urania", kanał "Astrofaza" na YouTube, Centrum Nauki Kopernik, czy jeden z astropikników. Premiera w sobotę 16 września o godz. 8:05 w TVP 3, powtórki w środy o 15:35 i 00:40.

W odcinku wystąpi m.in. Andrzej Kajetan Wróblewski, jeden z najstarszych redaktorów naczelnych "Uranii". Opowie o tym jak różni się popularyzacja dawniej i obecnie. Fani YouTube'a zapewne znają kanał Astrofaza. Jego autor - Piotr Kosek - również pojawi się w tym odcinku Astronarium. Z kolei o Planetarium Niebo Kopernika w Warszawie, które odwiedza 200 tysięcy osób rocznie opowie dr Weronika Śliwa. Na koniec zobaczy Astroshow, jeden z większym astropikników w Polsce. Opowie o nim jego organizator, Dariusz Mazek.

Widzowie w średnim i starszym wieku zapewne skojarzą tytuł odcinka "Astronomia popularna" z jedną z książek sprzed około 30-50 lat (miała kilka wydań).

„Astronarium” to seria popularnonaukowych programów o astronomii i kosmosie realizowanych we współpracy Polskiego Towarzystwa Astronomicznego i Telewizji Polskiej, przy wsparciu finansowym od Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Partnerem medialnym programu jest czasopismo i portal „Urania – Postępy Astronomii”. Zdjęcia realizowane są przez ekipę telewizyjną z TVP 3 Bydgoszcz.

Zwiastun "Astronarium" nr 43