Astronarium nr 87 o polskich satelitach

Model platformy satelitarnej HyperSat

Dzisiaj w nowym odcinku Astronarium nr 87 zobaczymy najnowsze polskie satelity oraz te, które są planowane do wystrzelenia w najbliższych latach. Premiera o godz. 17.00 w TVP 3, a od soboty na YouTubie.

Od czasów wystrzelenia pierwszych polskich satelitów – studenckiego PW-Sata oraz naukowych Lema i Heweliusza, polska branża kosmiczna rozwinęła kilka innych projektów. W kosmos poleciały na przykład dwa kolejne satelity studenckie z naszego kraju (PW-Sat 2 oraz KRAKSat), a także satelita obserwacyjny (Światowid). Polskie firmy szykują też kolejne projekty, m.in. platformę satelitarną HyperSat, a naukowcy przymierzają się do satelity UVSat, który ma obserwować kosmos w zakresie ultrafioletowym.

Takie wątki zmieściły się w 23 minutach odcinka Astronarium, natomiast warto dodać, że w Polsce przygotowywanych jest też kilka innych projektów satelitarnych, poza wymienionymi tutaj.

Producentami programu są Polskie Towarzystwo Astronomiczne (PTA) oraz Telewizja Polska (TVP), a partnerem medialnym czasopismo i portal „Urania – Postępy Astronomii”. Dofinansowanie produkcji zapewnia Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

Na zdjęciu: model platformy satelitarnej HyperSat. Fot.: HyperSat.