Astronauci wrócili na Ziemię w statku Sojuz MS-15

img

Astronauci Oleg Skripoczka (Rosja) oraz Jessica Meir i Andrew Morgan (oboje z USA) powrócili na Ziemię z pobytu na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. Ich statek Sojuz MS-15 lądował bezpiecznie na stepach Kazachstanu.

Powrót astronautów rozpoczął się w piątek 17 kwietnia o 3.53 czasu polskiego, kiedy ich statek odłączył się od Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (International Space Station – ISS). Po udanym manewrze zejścia z orbity kapsuła z załogą wylądowała na spadochronach o 7:16.

Dla Andrew Morgana pobyt na Międzynarodowej Stacji trwał 272 dni. Był to dla niego pierwszy lot kosmiczny. W trakcie pobytu na ISS przeprowadził siedem spacerów kosmicznych, przyczyniając się m.in. do naprawienia detektora promieniowania kosmicznego AMS.

OIeg Skripoczka i Jessica Meir kończą misję trwającą 205 dni. Dla Meir była to pierwsza wyprawa na orbitę, a dla Skripoczki już trzecia. Oleg zebrał już łącznie 537 dni stażu w lotach kosmicznych.

Powrót astronautów na Ziemię oznacza, że na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej rozpoczyna się 63. Ekspedycja. W tej chwili składa się ona z rosyjskich kosmonautów Anatoliego Iwaniszyna i Iwana Wagnera oraz Amerykanina Christophera Cassidy’ego, który objął dowództwo nad stacją do swojego powrotu 22 października.

Być może już w maju skład ekspedycji poszerzy się o dwóch astronautów: Douga Hurleya i Roberta Behnkena, którzy przylecą do stacji w ramach załogowej misji demonstracyjnej statku Crew Dragon. Na połowę maja planowany jest historyczny lot – pierwszy załogowy z amerykańskiej ziemi od czasu zakończenia programu wahadłowców w 2011 roku.

Na zdjęciu: Astronauci (od lewej) Andrew Morgan, Oleg Skripoczka i Jessica Meir na pokładzie Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. Źródło: NASA.