Astronautilus marzec 2013

Aktualnie w sprzedaży: : Numer 1/2013 (24)

Od pierwszego marca 2013 dostępny jest najnowszy numer  popularnonaukowego magazynu o tematyce astronautycznej "AstroNautilus" (http://www.astronautilus.pl/).

W numerze m.in.:
 *** Stacje kosmiczne przyszłości ***

Stacje kosmiczne były i są kluczowym elementem załogowej eksploracji przestrzeni kosmicznej. Obecne wysiłki (i fundusze) koncentrują się na ISS, która za kilkanaście lat przejdzie na zasłużoną emeryturę. Jakiej stacji powinniśmy się spodziewać po roku 2025?

*** Wspólny głos polskiego sektora kosmicznego ***

Polskie firmy tego sektora kosmicznego zjednoczyły siły, tworząc Związek Pracodawców Sektora Kosmicznego. Związek będzie reprezentować interesy branży oraz stymulować rozwój narodowej polityki kosmicznej w obliczu akcesji Polski do ESA.

*** Ostatnie tygodnie teleskopu Herschel ***

Największemu z kosmicznych teleskopów kończą się zapasy helu niezbędnego do chłodzenia bardzo czułych detektorów podczerwieni. ESA zastanawia się jak zakończyć misję: standardowo (zamieniając teleskop w kosmiczny śmieć), czy może bardziej efektownie.

*** BEAM - nadmuchiwany dodatek do ISS ***

Moduły stacji kosmicznych oferują niewiele przestrzeni dla astronautów. Może się to zmienić za sprawą firmy Bigelow, oferującej moduły nadmuchiwane. NASA postanowiła przetestować tę technologię, zamawiając mini-moduł dla stacji ISS.

*** Jumbo jet z teleskopem na pokładzie ***

Niektóre zakresy promieniowania elektromagnetycznego są blokowane przez ziemską atmosferę. Astronomowie muszą więc budować kosmiczne teleskopy. Czasem jednak wystarczy zainstalować teleskop na pokładzie samolotu i wznieść się ponad troposferę.

*** Niezmienne trzydziesci metrów ***
Satelity serii Landsat to najprawdopodobniej najsłynniejsze z satelitów teledetekcyjnych. Obserwują Ziemię od 40 lat, dokumentując zmiany, jakim podlega środowisko naszej planety. W lutym na orbitę trafia najnowszy - ósmy - z Landsatów.

Więcej o aktualnym numerze na stronie: http://sklep.astronautilus.pl/an-2012/astronautilus-nr-4-2012-21.html