Astronautka Christina Koch kończy rekordową misję na ISS

img

We czwartek 6 lutego na Ziemię powróciła w statku Sojuz MS-13 trójka astronautów. Swoją rekordową misję zakończyła Amerykanka Christina Koch.

Załogowy statek Sojuz MS-13 odcumował od stacji 6 lutego 2020 r. o 6.50 czasu polskiego, a przyziemił ponad trzy godziny później, o 10.12. Z orbity powrócili: Christina Koch (USA), Aleksandr Skworcow (Rosja) i Luca Parmitano (Włochy).

Christina Koch zakończyła tym samym rekordową, trwającą 328 dni misję, która rozpoczęła się startem w statku Sojuz MS-12 14 marca 2019 r. Początkowo Koch miała spędzić na ISS standardowe pół roku, NASA podjęła jednak decyzję o znacznym przedłużeniu pobytu, gdy astronautka była już na pokładzie stacji. Przyczyn było kilka. Najważniejsze z nich to awaria załogowego startu statku Sojuz MS-10, po której dwójka astronautów nie dotarła na orbitę, i opóźnienia programu komercyjnych statków załogowych firm SpaceX i Boeing.

Koch pobiła rekord w długości pobytu kobiety w przestrzeni kosmicznej – 328 dni na stacji to tylko 12 dni mniej od Scotta Kelly’ego, który w 2016 roku pobił rekord najdłuższego pobytu na orbicie zrealizowanego przez agencję NASA. Dla astronautki była to pierwsza misja kosmiczna.

Parmitano i Skworcow zakończyli zaś swoje misje trwające 201 dni. Obaj polecieli na stację w statku Sojuz MS-13 w lipcu 2019 r. Dla Parmitano była to już druga misja na ISS. Włoch spędził w przestrzeni kosmicznej łącznie 367 dni, co jest europejskim rekordem. Skworcow zakończył swoją trzecią misję kosmiczną. Rosjanin ma wśród tej trójki najdłuższy staż na orbicie – w przestrzeni kosmicznej spędził łącznie 546 dni.

Powrót trójki astronautów oficjalnie rozpoczął 63. Ekspedycję na ISS. Na stacji pozostała druga trójka: Oleg Skripoczka (dowódca stacji, Rosja) oraz Jessica Meir (USA) i Andrew Morgan (USA). Do ekspedycji dołączą w kwietniu Amerykanin Chris Cassidy oraz rosyjscy kosmonauci Nikołaj Tichonow i Andriej Babkin, którzy pozostaną tam sami z końcem kwietnia, kiedy planowany jest powrót obecnego składu na Ziemię.

Na zdjęciu: Christina Koch po wyjściu z kapsuły Sojuz MS-13. Źródło: NASA/Bill Ingalls.