Astronom amator prowadzi do odkrycia 34 układów podwójnych z brązowymi karłami

Astronom amator zagłębił się w archiwalne dane w Community Science and Data Center, aby odkryć 34 skrajnie chłodne karły towarzyszące małomasywnym gwiazdom lub białym karłom.

Astronom amator przeszukał katalog NOIRLab zawierający cztery miliardy obiektów niebieskich, znany jako NOIRLab Source Catalog DR2, w celu odkrycia brązowych karłów posiadających towarzyszy. Jego intensywne badania doprowadziły do odkrycia 34 układów podwójnych skrajnie chłodnych karłów, co prawie podwoiło liczbę wcześniej znanych próbek.

Brązowe karły plasują się gdzieś pomiędzy najbardziej masywnymi planetami a najmniejszymi gwiazdami. Nie mając masy potrzebnej do podtrzymania reakcji jądrowych w swoim wnętrzu, brązowe karły przypominają ogromną masę stygnącego żaru. Ich bladość i stosunkowo niewielkie rozmiary sprawiają, że trudno je zidentyfikować. Dane z czułych teleskopów pozwoliły na odkrycie kilku tysięcy obiektów, ale tylko niewielka część z nich została zidentyfikowana jako układy podwójne. Trudności w obserwacji tych słabych obiektów sprawiają, że astronomowie wciąż nie są pewni, jak często brązowe karły mają towarzyszy.

Aby pomóc w znalezieniu brązowych karłów, astronomowie z projektu naukowego Backyard Worlds: Planet 9 zwrócili się do ogólnoświatowej sieci ponad stu tysięcy astronomów amatorów, którzy analizowali obrazy z teleskopów, aby zidentyfikować subtelny ruch brązowych karłów na tle gwiazd. Pomimo rosnących możliwości uczenia maszynowego i superkomputerów ludzkie oko jest nadal wyjątkowym źródłem informacji, jeżeli chodzi o przeglądanie obrazów z teleskopów w poszukiwaniu poruszających się obiektów.

Projekt Backyard Worlds przyczynił się do powstania zróżnicowanej społeczności utalentowanych wolontariuszy – skomentował Aaron Meisner, astronom w NSF's NOIRLab i współzałożyciel Backyard Worlds. Sto pięćdziesat tysięcy wolontariuszy na całym świecie wzięło udział w Backyard Worlds, a kilkuset „superużytkowników” wykonuje ambitne, samodzielnie kierowane projekty badawcze.

Jeden z takich „superśledczych” – Frank Kiwy – rozpoczął projekt badawczy dotyczący NOIRLab Source Catalog DR2, katalogu prawie czterech miliardów unikalnych obiektów niebieskich, który zawiera wszystkie publiczne dane obrazowe z NOIRLab's Astro Data Archive. Przeszukawszy dane w poszukiwaniu obiektów o kolorze brązowego karła, Kiwy znalazł ponad 2500 potencjalnych skrajnie chłodnych karłów czających się w archiwach. Następnie przeanalizował je pod kątem obecności towarzyszących im obiektów kosmicznych, uzyskując w sumie 34 układy składające się z białego karła lub małomasywnej gwiazdy i towarzyszącego skrajnie chłodnego karła. Kiwy poprowadził zespół profesjonalnych astrofizyków, którzy opublikowali te odkrycia w pracy naukowej.

Ten niesamowity wynik jasno pokazuje, że archiwum danych NOIRLab ma zasięg daleko wykraczający poza profesjonalnych astronomów – zauważa Chris Davis, dyrektor programowy NSF dla NOIRLab. Zaangażowani amatorzy również mogą uczestniczyć w przełomowych badaniach i dzielić z profesjonalistami radość z kosmicznych odkryć!

Odkrycia te mogą pomóc astronomom w ustaleniu, czy brązowe karły są bardziej podobne do przerośniętych planet, czy do niewymiarowych gwiazd, jak również dostarczyć wiedzy na temat ewolucji układów gwiazdowych w czasie. Pokazuje to również ciągły, wyjątkowy wkład w astronomię wnoszony przez naukowców korzystających z astronomicznych archiwów i platform naukowych, takich jak NOIRLab's Astro Data Archive i Astro Data Lab w Community Science and Data Center (CSDC).

Źródło: NOIRLab