Astronomowie odkrywają rzadką czarną dziurę o masie pośredniej

Wizja artystyczna zdarzenia soczewkowania grawitacyjnego.

Nowa czarna dziura pobiła rekord – nie jako najmniejsza lub największa – ale jako dokładnie pośrednia.

Odkryta niedawno czarna dziura jest częścią brakującego ogniwa pomiędzy dwiema populacjami czarnych dziur: małymi czarnymi dziurami powstałymi z gwiazd i supermasywnymi olbrzymami w jądrach większości galaktyk

Zespół naukowców odkrył czarną dziurę o masie około 55 000 razy większej od masy Słońca, słynną czarną dziurę o masie pośredniej.

Odkrycie zostało opublikowane 29 marca 2021 r. w artykule pt. Evidence for an intermediate mass black hole from a gravitationally lensed gamma-ray burst w czasopiśmie „Nature Astronomy”.

Główny autor i doktorant Uniwersytetu w Melbourne, James Paynter powiedział, że najnowsze odkrycie rzuca nowe światło na to, jak tworzą się supermasywne czarne dziuryChociaż wiemy, że supermasywne czarne dziury czają się w jądrach większości, jeżeli nie wszystkich galaktyk, nie rozumiemy, w jaki sposób te Behemoty są w stanie urosnąć tak duże w skali wieku Wszechświata – powiedział.

Nowa czarna dziura została odkryta dzięki detekcji soczewkowania grawitacyjnego rozbłysków gamma

Wybuch promieniowania gamma, półsekundowy błysk wysokoenergetycznego światła emitowanego przez parę łączących się gwiazd, został zaobserwowany jako charakterystyczne „echo”. Echo to jest wywołane przez interweniującą czarną dziurę o masie pośredniej, która zakrzywia ścieżkę światła w drodze na Ziemię, przez co astronomowie obserwują ten błysk dwukrotnie.

Potężne oprogramowanie opracowane w celu wykrywania czarnych dziur dzięki falom grawitacyjnym zostało przystosowane do ustalenia, że dwa błyski są obrazami tego samego obiektu.

Ta nowo odkryta czarna dziura może być starożytnym reliktem – pierwotną czarną dziurą – powstałą we wczesnym Wszechświecie, zanim uformowały się pierwsze gwiazdy i galaktyki – powiedział współautor badania Eric Thrane.

Te wczesne czarne dziury mogą być zalążkami supermasywnych czarnych dziur, które dzisiaj żyją w sercach galaktyk.

Naukowcy szacują, że w pobliżu naszej galaktyki Drogi Mlecznej znajduje się około 46 000 czarnych dziur o masie pośredniej.

Źródło: OzGrav