Aż 715 nowych planet z misji Kepler!

Artystyczna wizja układów wieloplanetarnych z planetami tranzytującymi
26 lutego 2014 r. NASA ogłosiła odkrycie 715 nowych planet pozasłonecznych w ramach projektu kosmicznego Kepler. Nowe planety okrążają 305 gwiazd. Odkrycie zwiększyło liczbę znanych planet do prawie 1700.

Kepler ma na swoim koncie już wiele odkryć planet, a teraz licznik wzrósł o kolejne 715 "Innych światów". Wyniki najnowszych odkryć zostaną opublikowane 10 marca w czasopiśmie "The Astrophysical Journal", ale NASA już pochwaliła się rezultatem.

Aby zweryfikować odkrycia zespół przeanalizował wszystkie gwiazdy z więcej niż jedną potencjalną planetą, które wykryto w ciągu pierwszych dwóch lat obserwacji Keplera, od maja 2009 r. do marca 2011 r. Zastosowano technikę zwaną weryfikacją przez ilość, która jest częściowo oparta na prawdopodobieństwie. Kepler obserwuje 150 tysięcy gwiazd i wśród nich znalazł kilka tysięcy kandydatek na posiadanie planet. Gdyby kandydatki były losowo rozmieszczone wokół gwiazd badanych przez Keplera, niewielka ich część posiadałaby więcej niż jedną potencjalną planetę. W rzeczywistości Kepler zaobserwował setki takich potencjalnych wielokrotnych układów planetarnych. Dokładna analiza tych przypadków pozwoliła na pozytywne zweryfikowanie istnienia 715 planet.

Prawie 95 procent z nowych planet jest mniejsza niż Neptun co znaczącą zwiększa próbkę znanych małych egzoplanet. Cztery z nowych planet mają rozmiary nie przekraczające 2,5 rozmiaru Ziemi i okrążają swoje gwiazdy w strefach zamieszkiwalnych (ekostrefach, ekosferach, albo sferach życia), obszarach, w których panują warunki temperatury dopuszczające istnienie na powierzchni planety wody w stanie ciekłym. Jedna z takich planet, oznaczona Kepler-296f, okrąża gwiazdę o połowie rozmiaru Słońca i zaledwie 5 procentach jasności naszej gwiazdy. Niestety nie wiadomo na razie jakie warunki mogą panować na tej planecie.

Artystyczna wizja układów planetarnych z wieloma planetami tranzytującymi. Źródło: NASA.