Brązowe karły typu Y są cieplejsze niż dotychczas sądzono!

Wizja artysty przedstawiająca brązowego karła typu Y. Źródło: NASA
Astronomowie, wykorzystując obserwacje zgromadzone przez misję  WISE oraz kosmiczny teleskop Spitzera, wyznaczyli temperaturę brązowych karłów typu Y – najzimniejszych obiektów gwiazdopodobnych. Okazało się, że są one cieplejsze niż do tej pory sądzono. Według najnowszych badań, ich temperatura wynosi pomiędzy 120, a 180 stopni Celsjusza.

Brązowe karły to obiekty o zbyt małej masie, aby mogły w nich zachodzić reakcje syntezy jądrowej, a co za tym idzie, nie staną się gwiazdami. Dlatego też astronomowie określają je czasem żartobliwie jako „niewypały” albo „nieudane gwiazdy”.

Podobnie jak w przypadku gwiazd, wyróżniono kilka typów widmowych brązowych karłów:

• typ M  - w widmie widoczne są linie widmowe tlenków metali,
  • typ L - w widmie przeważają linie wodorków metali i metali alkalicznych,
  • typ T – w widmie widoczne są charakterystyczne podczerwone linie metanu,
  • typ Y – w widmie uwidaczniają się linie amoniaku.
  • Najzimniejsze brązowe karły sklasyfikowano jako typ spektralny Y.

Klasyfikacja tych obiektów stanowi nie lada wyzwanie dla astronomów. Promieniowanie emitowane przez brązowe karły jest w większości w zakresie podczerwonym i jest ono słabe ze względu na małe rozmiary tych obiektów i ich niską temperaturę. Dlatego, aby wyznaczyć dokładną temperaturę brązowych karłów, astronomowie muszą znać odległość do tych obiektów.

Wykorzystując obserwacje zgromadzone przez kosmiczny teleskop Spitzera dr Trent Dupuy z Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics oraz profesor  Adam Kraus z University of Texas, wyznaczyli, że obserwowane brązowe karły typu Y znajdują się w odległości około 20-50 lat świetlnych od Ziemi. Do wyznaczenia tej odległości naukowcy mierzyli paralaksy interesujących ich obiektów. Dzięki temu udało się wyznaczyć temperaturę brązowych karłów. Naukowcy szacują ją na 120 - 180 stopni Celsjusza.

Źródło: Alicja Wierzcholska | Sci-News.com