Breakthrough Listen ogłasza nowe optyczne poszukiwania pozaziemskich cywilizacji

Zespół teleskopów VERITAS.

Inicjatywa Breakthrough Listen ogłosiła współpracę z siecią teleskopów VERITAS w celu poszukiwania oznak istnienia inteligentnego życia w kosmosie. W ramach projektu mają być poszukiwane bardzo krótkie impulsy w zakresie optycznym, np. od potężnych laserów.

VERITAS, czyli Very Energetic Radiation Imaging Telescope Array System, to zestaw czterech teleskopów o średnicach 12 metrów, przeznaczonych do badania promieniowania gamma. Teleskopy te rejestrują w zakresie optycznym błyski tzw. promieniowania Czerenkowa, które jest wytwarzane w trakcie interakcji kosmicznego promieniowania gamma z ziemską atmosferą.

Teleskopy mają teraz dodatkowo poszukiwać bardzo krótkich pulsów o czasie trwania kilku nanosekund. Takie pulsy mogą być potencjalnie wysyłane przez obcą cywilizację i w krótkich skalach czasowych mogą być jaśniejsze niż gwiazdy widoczne w danym kierunku na niebie. Dzięki użyciu czterech teleskopów będzie można łatwiej wykluczyć fałszywe alarmy w zebranych danych.

Już wcześniej naukowcy z projektu VERITAS publikowali wyniki obserwacji zagadkowego pociemnienia gwiazdy KIC 8462852, zwanej też Gwiazdą Boyajian lub Gwiazdą Tabby. Gwiazda ta znajduje się w odległości 1470 lat świetlnych od Ziemi i, gdyby umieścić obok niej najpotężniejszy dostępny na ziemi laser o mocy 500 terawatów w pulsie trwającym kilka nanosekund, to taki błysk byłby wykrywalny przez teleskopy VERITAS.

W nowym wspólnym projekcie sprawdzonych zostanie dużo więcej gwiazd z listy przygotowanej przez Breakthrough Listen. Przy czym większość z nich znajduje się od 10 do 100 razy bliżej niż Gwiazda Boyajian, więc realne jest wykrycie pulsów od 100 do 10000 razy słabszych niż podany przykład.

W przypadku inteligentnego życia poza Ziemią, nie wiemy czy ono istnieje i w jaki sposób może się komunikować. Nasza strategia zakłada więc sprawdzenie tak wielu miejsc, na tyle różnych sposobów, ile zdołamy – skomentował Yuri Milner, który jest milionerem, założyciele projektu Breakthrough Initiatives, którego z kolei częścią jest Breakthrough Listen.

Teleskopy VERITAS są umieszczone w Arizonie. W projekcie VERITAS współpracuje około 80 naukowców z 20 instytucji ze Stanów Zjednoczonych, Kanady, Niemiec i Irlandii.

Wspólnymi poszukiwaniami innych cywilizacji przez Breakthrough Listen i VERITAS będą kierować prof. David Williams z Instytutu Fizyki Cząstek w Santa Cruz oraz z Wydziału Fizyki na University of California w Santa Cruz (USA), prof. Jamie Holder z Wydziału Fizyki oraz Instytutu Badawczego Bartola na University of Delaware (USA), we współpracy z badaczami z University of California, Berkeley SETI Research Center (BSRC) – którymi „dowodzi" dr Andrew Siemion.

Źródło: Breakthrough Initiatives / Breakthrough Listen

Na zdjęciu: Zespół czterech 12-metrowych teleskopów VERITAS do badań promieniowania gamma poprzez obserwacje promieniowania Czerenkowa. Źródło: VERITAS Collaboration.