Chiny wysłały kolejne satelity obserwacji Ziemi Jilin-1

start

Z kosmodromu Taiyuan w Chinach przeprowadzono start rakiety Długi Marsz 2D z kolejnym zestawem komercyjnej serii satelitów obserwacji Ziemi Jilin-1.

Start odbył się 5 maja 2022 r. Rakieta Długi Marsz 2D wystartowała o 10.38 czasu lokalnego. W udanym locie na orbitę udało się wynieść 8 satelitów: 7 statków obserwacyjnych serii Jilin-1 Gaofen 03D oraz 1 satelitę Jilin-1 Kuanfu 01C.

Jilin-1 to chińska konstelacja różnego rodzaju satelitów obserwacji Ziemi. Jest to pierwszy komercyjny system tego typu rozwijany w Państwie Środka. Pierwsze satelity systemu trafiły na orbitę w 2015 roku. Od tego czasu wysłano już 54 ładunki.

W locie umieszczono 7 satelitów serii Gaofen 03D (numerowane 27-33). 03D to seria ważących po około 40 kg satelitów wyposażonych w ładunek optyczny umożliwiający wykonywanie panchromatycznych obrazów planety z rozdzielczością poniżej 1 m/px. Satelitom tym towarzyszą też serie 03B o podobnym przeznaczeniu oraz 03C dostosowane do rejestracji wideo.

Na orbitę trafił też w tej misji satelita Jilin-1 Kuanfu 01C. To trzeci wysłany satelita z grupy Kuanfu – znacznie większych satelitów o masie około 230 kg ze sprzętem obrazującym wideo z osiąganą rozdzielczością 0,5 m/px o trybem szerokokątnym o możliwym jednoczesnym pokrywaniu pasa o szerokości 150 km.

Był to 14. start rakiety orbitalnej z Chin w 2022 r. Na kosmodromie Wenchang trwają teraz przygotowania do lotu rakiety Długi Marsz 7 z misją towarową Tianzhou 4 do chińskiej stacji kosmicznej Tiangong.

Na podstawie: Xinhua/NSF

Na zdjęciu: Rakieta Długi Marsz 2D startująca z misją Jilin-1 5 maja 2022 r. Źródło: Zheng Bin/Xinhua.