Chiny wysłały na orbitę 19 satelitów obserwacji Ziemi w dwóch sierpniowych lotach rakietowych

ceres 1

Chiny rozwijają swoją flotyllę rakiet orbitalnych. W ostatnich dniach przeprowadzono tam dwa starty nowych rakiet nośnych.

Taijing-1

9 sierpnia 2022 r. z kosmodromu Jiuquan przeprowadzono udany lot rakiety Ceres 1 komercyjnej firmy Galactic Energy. Czterostopniowa lekka rakieta nośna, która debiutowała w 2020 r., wykonała swoją trzecią misję – każda z nich była do tej pory udana.

Rakieta Ceres 1 mierzy 19 m. Trzy dolne stopnie zasilane są stałym paliwem, a górny stopień manewrowy ciekłą mieszanką. Rakieta jest w stanie zabrać na niską orbitę 350 kg ładunku. Co ciekawe, silniki dolnych stopni zostały zaprojektowane i zbudowane samodzielnie przez firmę, a nie stanowią wykupionych silników ze zdezaktywowanych pocisków balistycznych Chin.

Ceres 1 stała się w 2020 r. drugą chińską rakietą prywatną, której udaje się osiągnąć orbitę. W lipcu 2019 r. dokonała tego jako pierwsza rakieta Hyperbola-1 firmy iSpace.

Wyniesiono w niej na orbitę heliosynchroniczną trzy satelity obserwacji Ziemi. Głównym ładunkiem lotu była para satelitów Taijing-1 (01 i 02) firmy Beijing Weina Star Technology. To statki, które będą wykonywały zdjęcia Ziemi na potrzeby komercyjne. Firma wysłała w ostatnich latach 3 inne większe satelity obserwacyjne: 2 optyczne i 1 satelitę radarowego SAR.

Dodatkowym ładunkiem misji był nanosatelita Donghai 1 firmy ASESSpace, który został wyposażony w polarymetr do wykonywania obserwacji Ziemi np. charakterystyki roślinności na potrzeby rolnictwa.

Jilin-1

długi marsz 6
Start rakiety Długi Marsz 6 z satelitami Jilin-1. Źródło: Zheng Bin/Xinhua.

Dzień po starcie rakiety Ceres 1 z kosmodromu Taiyuan przeprowadzono start innej chińskiej rakiety Długi Marsz 6. Lot się powiódł i na orbitę trafiło 10 satelitów obserwacyjnych konstelacji Jilin-1 i 6 innych ładunków.

Długi Marsz 6 to nowoczesna rakieta nośna budowana przez państwowe zakłady CASC i SAST. Jest to konstrukcja trzystopniowa, która zadebiutowała w 2015 r. Jej pierwsze dwa stopnie zasilane są mieszanką kerozyny i ciekłego tlenu, a górny trzeci stopień toksycznymi paliwami hipergolicznymi. Rakieta jest w stanie wynieść do 1 t na niską orbitę okołoziemską. Do tej pory system wykonał 9 startów i wszystkie były udane.

Największą masę w tej misji stanowiło 10 satelitów komercyjnej konstelacji obserwacji Ziemi Jilin-1, budowanej od 2015 r. Na orbitę trafiło do tej pory już kilkadziesiąt różnych satelitów tej sieci. W tej misji wysłano satelity oznaczane jako Jilin-1 Gaofen 03D. 03D to seria ważących po około 40 kg satelitów wyposażonych w ładunek optyczny umożliwiający wykonywanie panchromatycznych obrazów planety z rozdzielczością poniżej 1 m/px. Satelitom tym towarzyszą też serie 03B o podobnym przeznaczeniu oraz 03C dostosowane do rejestracji wideo.

Dodatkowo w locie wystrzelono 6 satelitów Jilin-1 IR przeznaczonych do obserwacji Ziemi w podczerwieni na potrzeby badania atmosfery. To pierwsze wysłane satelity tej serii.

Na podstawie: Xinhua/NSF

Na zdjęciu: Rakieta Ceres 1 startująca ze swoją 3. misją 9 sierpnia 2022 r. Źródło: Wang Jiangbo/Xinhua.