Chiny wysyłają na orbitę kolejne satelity

shiyan 20C

Tradycyjnie końcówka roku w Chinach oznacza zwiększenie intensywności i tak częstych startów rakiet orbitalnych. W ostatnim czasie oprócz wyniesienia modułu Mengtian do chińskiej stacji kosmicznej odbyły się jeszcze dwa inne loty na orbitę.

29 października z kosmodromu Jiuquan wystartowała rakieta Długi Marsz 2D. W udanej misji wyniosła tajnego satelitę Shiyan 20C. Mianem Shiyan od 2004 r. nazywane są chińskie ładunki testowe, sekretnego przeznaczenia.

W tym przypadku także nie wiemy dużo o misji nowego satelity. Statek został zbudowany przez zakład CAS Microsat i ma masę nieco ponad 1 tony (na tyle pozwala ta rakieta) i został wysłany na orbitę heliosynchroniczną. Była to 46. udana misja kosmiczna Chin w 2022 r.

5 listopada przeprowadzono pierwszy chiński start od udanego wysłania modułu Mengtian na stację Tiangong. Tym razem wystrzelono rakietę Długi Marsz 3B z kosmodromu Xichang. Celem było umieszczenie satelity telekomunikacyjnego Zhongxing 19 (Chinasat 19) na orbicie GTO.

Zhongxing 19 to satelita telekomunikacyjny wysokiej przepustowości, wyposażony w transpondery pasma Ka. Trafi na orbitę geostacjonarną, skąd będzie dostarczał usługi telekomunikacyjne dla mobilnych użytkowników na Pacyfiku – w szczególności na drogach lotniczych między Chinami i zachodnim wybrzeżem USA.

Co ciekawe była to dopiero trzecia misja rakiety Długi Marsz 3B w tym roku. Rakieta ta specjalizuje się w wysyłaniu ładunków na orbity transferowe do pozycji geostacjonarnej. W tym roku Chiny przeprowadzają dużą liczbę startów, ale głównie na niską orbitę okołoziemską.

Na świecie przeprowadzono już w 2022 r. 148 udanych startów rakiet orbitalnych.

Na podstawie: Xinhua/NSF

Na zdjęciu: Rakieta Długi Marsz 2D opuszczająca wyrzutnię startową z satelitą Shiyan 20C na szczycie. Źródło: Wang Jiangbo/Xinhua.